Bettis
när man vill bli av med grannens träd g.gif Vår granne har ett stort lövträd, tror det är alm på sin tomt, trädet står längst upp i ena kanten så det mesta av löven ramlar ner på våran tomt. Någon som har ett tips på hur man kan ta död på det utan att det syns whist.gif Inte juste vet det men det finns trevligare träd än detta. Vi får skott som växer upp i hela trädgården men dom kan man hålla efter, värre med alla löv.
Hannele
Löv en en guldskatt, gratis kväve till växterna.
Vill man slippa alla löv, ska man nog inte bo i hus... confused.gif
Christer i Falköping
Kan bara hålla med Hannele. Dessutom tar man aldrig död på en grannes träd!!! Prata med människan och se om ni inte kan komma fram till en lösning.
Christer.
Bettis
Nog har vi löv alltid, har hela skogen bakom huset men där har jag inga rabatter. Nu är det så att grannen har inte ont av sitt träd för det står "nästan" på våran tomt. Gatlyktan är skymd av trädet så man ser inget när det är mörkt, snart får sopgubbarna ha sekatör med sig för att komma fram till tunnan för det hänger massor med grenar över den, vilka är grannens. Men grannen har sin in och utgång på andra sidan huset så dom har inte ont av det. Jaja det blir väl någon ordning med detta också. Tack för alla tips och råd.
Chamomille
Spika i en kopparspik. I stammen alltså...
myy
Jag är en sådan som har jättelövträd och det vore katastrof om någon tog död på dem, för de är husets enda dränering och marken här är vattensjuk. Tänk dig för innan du tar bort träd, det kan rubba ekosystemet!
tinnak
Prata för allt i världen med grannen! Sätt inte igång med att försöka ha död på trädet på egen hand. Om ett friskt träd helt plötsligt går och dör som du har besvär av är det väl ganska stor risk att du också blir misstänkt för att haft ett finger med i leken och vill du verkligen riskera evig osämja med grannen för det? Grannen kanske inte alls har något emot att hjälpa dig lösa problemet på ett eller annat sätt.
Bettis
Tack alla naughty.gif thanks.gif Här finns MASSOR med träd, stora, skogen bakom huset så det är ingen risk att det ska bli för lite träd. Ska prata med grannen, dom är nog inte så aviga, utan går nog säkert att prata med. Dom jäkla skotten skjuter ju upp överallt, i bland blommor och häckar ja överallt. Ska höra med grannen när dom kommer från semestern. thanks.gif
Anders zon 1
Vill bara påpeka att det i högsta grad är brottsligt att döda eller ta ner träd på grannens tomt - kan bli en VÄLDIGT dyr historia för dig om det skulle uppdagas. Än värre är förstås att det är ett mycket effektivt sätt att ta död på grannsämjan. Så som sagt prata med din granne. Fast jag tror inte att argumentet att trädet fäller mycket löv är särskilt hållbart - tycker personligen att det låter som ett väldigt litet problem. Möjligen är det ett problem under några veckor på hösten om man är pedantiskt lagd och löven är som sagt jättebra som jordförbättring. Orkar man inte kratta ihop löven kan man klippa sönder dem med gräsklipparen och vips så får man gratis gödning till gräsmattan. smile.gif Är det en alm så kommer nog almsjukan att ta död på trädet förr eller senare och då löser sig ju problemet av sig själv. Fast almar skjuter inte rotskott (inte den vanliga skogsalmen i alla fall) så jag skulle snarare gissa att det är en poppel din granne har.
Cilla
Jag tar ibland jobb som värderingsman när träd förstörts pga bilskador, byggskador eller när de medvetet skadats. När man värderar ett träd översätter man kostnaderna för det skadade eller resterna av det fällda trädet att tas bort och ett stort nytt att ersättas, samt räknar ut ett värde för de år som det tar för det nya trädet att få samma storlek som det gamla. Det blir ganska höga summor.

Förr var det omöjligt att utan direkta vittnen få skadeersättning i tings- och länsrätter. Nu har flera fällts som inte någon sett ha skadat ett träd, men som är den granne som fått t ex mer utsikt av förstörelsen och därmed är den som med stor sannolikhet antas ha orsakat den.

Kanske är det på samma sätt med annat, t ex byggnader som kan störa en granne och som plötsligt förstörs. Att sannolikheten för att grannen som kan förväntas få fördel av den gjorda förstörelsen åker fast.

Jag hoppas faktiskt det.
Gossen Ruda
Cilla, hoppas inte du menar vad du skriver. Skall man dömas bara pga en misstanke är rättslösheten här.

Beträffande trädet så är det och liknande ett evigt problem, ett träd på en tomt orsakar problem på tomten intill. Stora träd har inte på små tomter eller för nära tomtgränsen att göra. Bäst är att prata med grannen och går det inte att komma överens blir det till att kapa grenarna som sträcker sig över tomtgränsen. Efter den stympningen blir det kanske fällning av resten. Stora mängder löv KAN orsaka problem, framför allt om dom är oönskade.
Big Gardener
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2007, 10:44) *
Stora träd har inte på små tomter eller för nära tomtgränsen att göra.

Gossen Ruda, jag hoppas inte du menar vad du skriver. Skall vi generalisera så är likriktning och enfald här.
Digger
CITAT (Gossen Ruda @ 23-07-2007, 10:44) *
Stora träd har inte på små tomter eller för nära tomtgränsen att göra.

Träd växer väl många gånger där de behagar och styrs inte av några gränser! Snarare kan det väl vara dragningen av tomtgränserna som kan vara tokig och inte anpassad till naturen? Dessutom detta eviga styckande som bara ger mindre och mindre tomter. Vad gäller plantering nära tomtgräns är det upp till tomtägaren att avgöra, däremot finns väl vissa regler vid vägkorsningar osv för att ge fri sikt åt trafiken.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag håller med om att stora träd inte passar på många håll, här är det riktiga frimärkstomter och då funkar det inte att plantera sånt som blir jätteträd, en del har gjort det misstaget och sedan för att trädet inte ska skugga uteplatsen eller granntomten "beskär" de träden, det hade ju varit enklare och snyggare att plantera träd som inte blir så stora från början, för hur fint är det med stympade björkar, sötkörsbärsträd och dyl..
Sailor Pluto
Har själv lite strul med grannarnas jätteträd som alla står vid tomtgränserna. Lövmängden är inget problem egentligen, den är så där lagom hanterlig. Däremot så är jag inte förtjust i att grenarna hänger över på vår tomt och skuggar väldigt mycket. Jag skulle gärna vilja ha rabatter med andra växter, nu måste jag ju välja skuggtåliga (stackars mej, eller hur flirting.gif ). Är också lite fundersam över om bamseträden snor vatten och näring från rabattväxterna...
Tycker att träden kan stå kvar, för de är tjusiga också. Däremot så vill jag inte att någon ska plantera ett nytt storväxt träd i närheten av tomtgränsen! Man behöver ju inte göra samma misstag igen.
Gossen Ruda
Det finns mängder med småvuxna träd och buskar som utan problem kan planteras även i små trädgårdar. Att plantera ett träd som kommer att inkräkta eller att behålla ett träd som inkräktar på grannarnas tomter är ren och skär egoism. Skulle den som besväras klaga blir det ofta ett j--la liv på trädägaren trots att det är denne som egentligen felar. Stora träd hör till skogen och parker.
mamamaggan
Vi har haft problem med grannens träd. De hade flera granar , 15-20 meter höga , som var döda . De hotade att blåsa ner över vårt uthus och stuga. De hade också lika höga aspar som också var döda och där stora grenar blåste ner på vår tomt. Det är också massor med levande höga träd som skuggar flera andra tomter. Vi försökte länge att prata med grannen om att han borde ta ner åtminstone de döda träden men han kunde inte sa han. De var för stora.

Vi övriga sommarstugeägare gick ihop och tog ut proffs för att fälla stora träd på våra tomter. Grannen erbjöds att vara med men avböjde . Han behövde ingen ved sa han !

Nu är problemet snart löst iaf. Vi har köpt grannens fastighet!!!! yahoo.gif När vi skrev alla papper så kom det fram att han inte haft någon försäkring !!!!!!!! Det var en onödig kostnad tyckte han ( kostar c:a 150 kr / år )!!!!! Då får man vara tacksam att det inte hänt något.

Det blev en liten utvikning men visst finns det fler olägenheter är löv mm som gör att man inte vill att grannarna ska ha stora träd i närheten av tomtgräns. Om din granne inte skulle vilja lyssna på dina argument så säg åt honom att han iaf håller koll på trädet så att det inte blåser ner över er.

Att ta ner grenar som hänger över på din tomt har man rätt till har jag för mig så hittar du ingen annan lösning så kanske du kan klippa ner lite iaf.
myy
Om det är en alm kanske beskärning av arborist är en lösning? Fast det kostar inte gratis, förstås...
Big Gardener
Visst är det så att stora träd ytterst sällan hör hemma på små tomter. Som många här skriver uppstår det ofta problem och konflikter, främst om sikt. Det är helt enkelt en planeringsfråga. De "frimärkstomter" som vi pratar om är oftast så nytillkomna att stora träd inte ännu har hunnit uppstå där. Jag hoppas att det inte heller planteras några där. Träd väljer man efter plats och när det då finns mindre träd är det en självklarhet att välja dessa.

Men jag vill också peka på att situationer som dessa inte sällan uppstår efter avstyckning, delande av tomter eller anläggning av hus nära eller på naturmark. Jag har själv sett ett antal konflikter som uppstått av detta. Ystad sandskog är ett sådant exempel där fritidshus har anlagts på naturskddat område, där inga träd eller växtlighet får fällas eller röjas på eget bevåg. Även om folk som köper hus där är fullt medvetna om dessa regler dröjer det inte många veckor innan samma människor börjar gnälla om träd som är i vägen, skymmer deras kvällssol eller helt friska träd som "riskerar" falla på deras hus. Jag har där hört samma argument som framförs i denna diskussionen: "Stora träd har inte på små tomter att göra". Här var det dock naturmarken som var först, inte husen och bevarandet av naturmarken går före. Har man köpt hus under premisser är det viktigt att man accepterar dem. Annars bör man inte köpa hus där.

I det hela håller jag med om att inga träd som växer sig stora bör planteras på små tomter. Däremot bör vi akta oss för generaliseringen som automatiskt utesluter alla stora träd från små tomter. Sådan tankelikriktning är riskabel eftersom det i högsta grad finns enstaka fall där stora träd på små tomter är fullt berättigat.
MB1965
I grund och botten är det ingen bra idé att ge sig på grannens träd. fråga om ni kan komma överens, ge dom uppslag på förminskningar.

Prata med dom. Löser det sig inte har du rätt att ta bort det som hänger över tomtgränsen, eller rötter som kommer in på din sida.

Utöver det kan du inte göra något. Gör inget heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon