Full version: Fjuttiga majrovor
jkjell
För tredje året i rad har majrovorna stora och vackra blast, men under jord finns inget; mer än rovor i hallonformat åstadkommer de inte. Bredvid växer salladen, sockerärterna, löken, morötterna, m.fl. bra. Vad är det som saknas i jorden? Eller är det vädret denna sommar? Nån som har nåt tips?
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske du ska prova tidigare sådd. Jag brukar inte odla majrovor på sommaren jag sår i kallväxthus så fort marken tinat tillräckligt för att jag ska få ner fröerna, skörda gör jag innan midsommar och jag brukar få en hel del ganska stora majrovor, jag har provat med senare sådd men då har det ofta blivit som för dig mycket blast och inte så mycket under så den kanske inte passar att odlas under sommaren på en del ställen.

Tog en titt på Runåbergs odlingsrekommendationer och de rekommenderar sådd i juli för skörd i sept-okt så det kanske också är ett alternativ.

Den sorten jag brukar ha är Tokyo cross det är en snabb sort.
jkjell
Tack Åsa i Mälardalen för goda råd. Du är så pålitlig!!! Jo det stämmer. Sådden blev just för majrovorna lite sen, men för tidig för julirekommendationen. Prövar med en sensen sådd nu och får se om det hinner bli nåt. Jag har sått sort från finska Siemen som heter Petrowski.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon