Full version: Kryddproblem
jkjell
Förra året gick kryddlandet lysande, trots att jag ej hann med gödsling, jordförbättring, m.m. till den gamla blomrabatten i terassform, tre våningar, omvandlad till kryddland. Timjan, rosmarin, oregano, basilika, ruccola, dill, m.m. producerade hur mkt som helst. I år får jag dem inte ens att gro, trots att jorden nu förbättrats, gödslats, m.m. Är det bara vädret som spökar? För kallt för att fröna ska gro - eller nåt annat? Tack på förhand för kloka råd.

myy
Var bor du? Hos mig trivs bara basilikan ute extra varma somrar, som 2006. Direktsådd har jag inte ens testat. Fast timjan och oregano är ju perenna, så dem har du väl kvar?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp timjan och oregano borde ju ha överlevt eftersom de är fleråriga och härdiga. Direktsådd funkar inte för de flesta av de växterna du nämnt och dill vill bara växa där den själv vill (och man kan inte odla dill på samma ställe år efter år).
noora
Kanske för mycket gödsel? Sådd brukar lyckas bäst i såjord, som är näringsfattig.
Alexander-VG-zon3
oregano,timjan är flerårig och rosmarin härdig i zon 1 . så varför ska du så om dom ?
plus är det för sent att så nu .
Tesa
De flesta kryddväxter trivs i väldränerad, lite magrare jord...kanske har du gjort det FÖR bra..
Men har du sått alla växter i år igen...flera av dem är ju perenna?? Av de du nämner är det ju bara basilika, ruccola och dill som behöver sås varje år..Dill vill inte växa på samma plats år efter år heller..
Sailor Pluto
Jag brukar så dill i kruka varje år, för då vet jag att den både gror och växer ordentligt smile.gif . Samma sak med basilika. Tycker att du har fått bra tips ovan, så jag har inget mer att tillägga. Lycka till med odlandet i alla fall!
renate
jag försöker undvika gödning i kryddlandet de vill ha soligt och väldräneratinte för fet jord,Dill behöver jag inte så längre den sår sig själv,basilika trivs inte hos mig och rukkola tycker jag inte om sådeså, men den är väl lätt att så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon