*Ulrica*
21-07-2007, 17:21
Redigerat inlägg
Bilder av sniglar som dött av snigelmedel.
skogstroll
21-07-2007, 17:30
Burr... inte kul att vara snigel
Oh, vilka ljuvliga bilder, sånt medel vill jag oxå ha
Mycket bra bilder!
Men hur länge får man dras med lik- och slemsörjan? Antar att det delvis beror på vädret, men solsken o torka är väl föga aktuellt fn, så kanske ger sig snigelkompisarna på geggan i natt och glufsar (och dör)? Skulle vara jätteintressant om du gjorde en "bildföljetong" från samma ställen några dagar framöver!!!
mizingen
23-07-2007, 11:00
Ska tipsa min kompis om detta medel. Hon klipper ca 300 om dagen... Intressant att se om ett tag hur det går för dig. Lycka till!

/Mia
Du är min idol!
Äntligen någon som skiter i våra löjliga regler och lagar och försöker göra något åt eländet.
Är det ngn som äter av de döda sniglarna nu då! Jag menar blir andra djur i sin tur förgiftade??
Ammoura
23-07-2007, 15:34
CITAT (evely @ 23-07-2007, 16:21)

Är det ngn som äter av de döda sniglarna nu då! Jag menar blir andra djur i sin tur förgiftade??
Funderar också på det. Ska hämta hem ankor nu i dagarna men hade gärna velat testa medlet också. Frågan är ju vad som då händer med ankorna.
*Ulrica*
23-07-2007, 17:22
Redigerat inlägg.
CITAT
Medel med järnfosfat är ofarlig för djur.
Du menar väl ofarligt för däggdjur. Fåglar är ju också djur!
Jo jag har sätt att du har lagt in en massa bra länkar. De läser jag när jag får sniglar. Just nu vill jag veta vad du ser!
*Ulrica*
25-07-2007, 08:45
CITAT (evely @ 24-07-2007, 14:23)

Du menar väl ofarligt för däggdjur. Fåglar är ju också djur!
Jo jag har sätt att du har lagt in en massa bra länkar. De läser jag när jag får sniglar. Just nu vill jag veta vad du ser!
Järnfosfat är totalt ofarligt, tom begärligt för fåglar!
Det jag ser:
Varken före eller efter jag lade ut medlet äter några däggdjur eller fåglar av mördarsniglarna. Det är bara mördarsniglar som äter av mördarsniglarna. Jag har heller inte sett någon annan än mördarsniglarna intressera sig för snigelgiftet. Det är vad jag ser.
*Ulrica*
25-07-2007, 09:44
Redigerat. Mer bilder av döda sniglar.
Lemonne
27-07-2007, 19:03
Är det samma medel som är bekämpningsmedel klassII mot sniglar här i Sverige, dvs Mesurol? Jag har ju faktiskt klassII-behörighet, och mesurolet kostar inte så fasligt mycket... Jag har visserligen inga mördarsniglar (än), men några vita snäckor (de där sniglarna som man äter) som käkar upp allt i min köksträdgård och flera blommor som de verkar tycka är gott.
*Ulrica*
27-07-2007, 20:30
Nej, det är det inte.
Jeanette/västra götaland
06-08-2007, 20:08
Mycket intressant att följa denna tråd.
Hur har det gått? Har du några nya bilder?
Minskar de i mängd?
Hur mycket kostade medlet och hur länge räcker det?
Sitter och väntar på att barnen skall somna så jag kan gå på jakt med saxen...undrar om det blir mer än 1500 idag?? *snippsnipp*
*Ulrica*
08-08-2007, 08:31
Just nu har jag inga nya bilder eftersom jag nästan inte har några sniglar...
Jag vet faktiskt inte om det var medlet och vårt intensiva klippande som gjorde susen eller om sniglarna har minskat i antal rent allmänt. Det är inte alls så många sniglar ute på vägen eller på andra ställen där jag inte spridit något medel...

Jag ser någon enstaka då och då bara. Svårt att veta anledningen. Tydligen är det fler här på odla som har märkt en minskning av antalet sniglar sedan i slutet av juli.
Nu kommer väl regnet snart tillbaka och då får vi se om sniglarna återkommer...
Anette på Boäng
19-08-2007, 12:27
Hej
Hur har det gått? Har du fortfarande lite sniglar?
*Ulrica*
19-08-2007, 15:11
Några enstaka bara, fast mer idag än förra veckan faktiskt. Tänkte köra en omgång med bara lite medel nu i augusti och sedan lite grann i oktober också för att minska på antalet övervintrande individer.
Anette på Boäng
21-08-2007, 13:29
Även vi har färre sniglar nu, hittade sammanlagt 10 igår, inte en enda i förrgår, mot normalt 20, vi är precis i början på snigeleländet

Har fått hem min 25 kgs säck med Ferramol (Snigelfritt) och lägger ut det runt alla sniglar jag klipper. Hoppas få upp snigelstaket innan nästa säsong.
Snigelhatare
14-11-2007, 23:47
Tidigare i höst när jag planterade lök lite här och var så var det en herrans massa snigelägg överallt i jorden. Hur såg det ut för dig Ulrika? Ifall du grävde något hittade du några snigelägg? Jag tänkte jag skulle skaffa sneckenkorn till nästa år.
*Ulrica*
15-11-2007, 09:56
Nej, de enda snigelägg jag sett de hittade jag under en bräda som legat på gräsmattan ett tag.
Aqvakul
15-11-2007, 10:55
Va elaka ni är!
Sluta ag42, jag har dåligt samvete som det är!
Wilma, har svårt för att döda levande varelser...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.