myy
Nu är det REA på plantskolorna och jag som länge tittat efter uppstammad syren känner mig lockad att slå till när trädet kostar 1/4 av ursprungspriset. Klarar trädet av att planteras nu i slutet av juli?
Skogsbrynet
Det går bra att plantera nu , men vattna igenom klumpen.Bara köp!
myy
Tack för snabbt svar thanks.gif . Skall be sambon köpa i morgon. Hur stor skall gropen vara?
Fenja
Om det blir torrt så måste du vattna den ofta och mycket sent in på hösten. Har den rotsnurr i krukan så klipp ett kors i det eller linda ut det om det går.
Mvh
Fenja
myy
Hur djupt/brett behöver jag gräva? Är det som för ett fruktträd eller klarar det sig med lite mindre? Överlever några perenner under syrenen eller bör där vara barmark?
Fenja
En bra tumregel är att gräva lika vitt som kronan är... givetvis kommer den att växa så var inte snål om utrymmet! Du kan plantera perenner under, välj sådana som trivs i skugga: Fänrikshjärta, daggkåpa, flocknäva eller lägre som: Vintergröna, vivor, ormöga, violer med mera.
Mvh
Fenja
myy
När vi planterade våra fruktträd för ett par år sedan grävde sambon (jag kommer bara igenom grässvålen) en meter i diameter. Fast kronorna är ju redan mycket större! Borde vi ha grävt 4 meter för körsbärsträdet då tex? Och hur bred blir kronan på uppstammad syrén?

Dumma frågor, men jag blir nog mindre dum innan jag läggs i graven.

Nu skall jag ut och markera för familjen var de skall gräva (själv har jag ryggskott).
Fenja
En rejäl rundel under trädet som du håller ogräsfri eller planterar marktäckare på ger trädet en bra start. När det etablerat sig är det inte lika beroende av detta och du behöver inte gräva 4 meter under ditt körsbär wink.gif Grop som är lika stor, eller något större, som kronan vid planteringstillfället är en bra början.
Mvh
Fenja
myy
OK. då blirv det ingen stor grop. Tackar för det!
myy
Nu är det på plats. Det ser skitlöjligt ut, bara fyra små grenar! Hoppas verkligen att det blir frodigare till nästa år. Vad har ni för växter under era träd?
Betty
CITAT (myy @ 23-07-2007, 14:30) *
Nu är det på plats. Det ser skitlöjligt ut, bara fyra små grenar! Hoppas verkligen att det blir frodigare till nästa år. Vad har ni för växter under era träd?

Jag har öppen jord under mina nyplanterade och unga träd. Har bara grävt ner krokuslökar under det ena äppelsträdet och vildtulpanlökar under purpurapeln. Ser trevligt ut när de blommar på våren men håller övrig tid jorden öppen.
myy
Har du markduk under då? Själv har jag smultron under fruktträden, jag tycker att de håller undan en del ogräs och dess ytliga rötter kan väl inte konkurrera med trädrötter? Fast det hade varit kul med något annat som omväxling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon