Eivor E på Väddö
LYCKA. Jag ska få 4 stycken igelkottebarn. Men det är ju synd om dem som blivit moderlösa, sedan modern blivit överkörd. Men jag vet inte så mycket om igelkottar. De ska tydligen ha kattmjölksersättning. Och så behöver de ett litet hus med lång ingång. Undrar om det blir bra att ha dem i min inhägnade köksträdgård. När de är så små kanske de riskerar att springa vilse utan sin mamma? Och när kan de börja äta "riktig" mat, dvs kattmat som jag läst att de tycker om. Och klättrar de uppför vägbanken - den är ganska hög och rätt så brant - så de riskerar att gå samma öde till mötes som mamman? Jag ska gå till bibblan och se vad jag kan hitta för litteratur där. Men om det är någon här som vet, så är jag tacksam för goda råd.
Hannele
Daggmaskar och godis! Insekter, sniglar, frukt och svamp. Vatten.
De är nattdjur och sover mest på dagarna.

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...fragor-svar.cfm
Kattmatte
Inget ont menat, men jag trodde att man måste ha tillstånd att ta hand om och sköta om vilda djur? Om jag vore du skulle jag kontakta någon av de större djurparkerna som Skansen eller Kolmården för mer ingående råd. "Huset" behöver de nog så de har ett riktigt bo att gå till och känna sig trygga i. Hur det än går så önskar jag lycka till!
Hannele
"Om man hittar en igelkott får man då ta med sig den hem?

Svar: Igelkott är en fridlyst art sedan den 1 april 1972. Det innebär också att man inte får flytta igelkottar från en plats till en annan. För att ta hand om skadade igelkottar måste man ha tillstånd. Det har bl a Skansen och Katastrofhjälp för Fåglar och Vilt som tar emot igelkottar för senare utplantering till lämpliga platser. "

http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/me...fragor-svar.cfm
andersen
lycka? för vem?
man ska inte ta hand om vilda djur!

För att vårda och rehabilitera skadat vilt krävs tillstånd från länsstyrelsen och Naturvårdsverket, enligt jaktlagstiftningen. Ett antal privatpersoner och föreningar har tillstånd att ta hand om skadade djur. Tillstånden gäller vanligen igelkott, ekorre, harar samt fredade fåglar. För andra däggdjur och jaktbara fåglar krävs tillstånd från Naturvårdsverket i varje enskilt fall. Vården ska ges under överinseende av veterinär.
Posse
CITAT (Hannele @ 07-07-2003, 15:07)
Igelkott är en fridlyst art sedan den 1 april 1972. Det innebär också att man inte får flytta igelkottar från en plats till en annan. För att ta hand om skadade igelkottar måste man ha tillstånd.

Är det meningen att människor hellre än att spontant och av ren djurvänlighet ta hand om skadade djur, ska låta dem ligga, pinas och dö, för att slippa all byråkrati? huh.gif
kerstin z5-6
haha Skansen -ska man åka 120 mil med Kotte då LOL
kaninbur är bra till en början -matrek du fått är ok
lycka till
Hannele
"haha Skansen - ska man åka 120 mil"

Man kan väl mejla till Skansen...?
Posse
Eftersom jag aldrig hört att någon trafikant åtalats för att i trafiken ha kört på en igelkott, verkar det som att det är tillåtet att skada och döda dem i trafiken.... men inte att ta hand om skadade eller föräldralösa?
Pher
Usch det är så mkt byråkrati :-(
Kattmatte
CITAT (Posse @ 08-07-2003, 00:11)
CITAT (Hannele @ 07-07-2003, 15:07)
Igelkott är en fridlyst art sedan den 1 april 1972. Det innebär också att man inte får flytta igelkottar från en plats till en annan. För att ta hand om skadade igelkottar måste man ha tillstånd.

Är det meningen att människor hellre än att spontant och av ren djurvänlighet ta hand om skadade djur, ska låta dem ligga, pinas och dö, för att slippa all byråkrati? huh.gif

Man ska om man VET att djuret är utelämnat, skadat eller föräldralöst kontakta närmsta djurskydd eller möjligtvis veterinär - de bör veta mer om saken. Man kan nog ta in djuret i skydd tillfälligtvis, men är man inte utbildad bör man inte ta hand om det. Veterinär ska se över djuret så att det inte är något allvarligt med det och i värsta fall avliva det.
Jag tror att hela grejen med det hela är att människors välvilja i många fall snarare kan stjälpa än hjälpa det vilda djurets förutsättningar att senare återetablera sig i det vilda. Därför krävs särskilt tillstånd. Många kid och andra vilda djurungar tas av misstag om hand i tron att de är föräldralösa när de lämnas ensamma under dagen då mamman är ute, men i detta fall borde det ju knappast vara nåt tvivel.
Posse
CITAT (Kattmatte @ 08-07-2003, 11:42)
Jag tror att hela grejen med det hela är att människors välvilja i många fall snarare kan stjälpa än hjälpa det vilda djurets förutsättningar att senare återetablera sig i det vilda. Därför krävs särskilt tillstånd. Många kid och andra vilda djurungar tas av misstag om hand i tron att de är föräldralösa när de lämnas ensamma under dagen då mamman är ute, men i detta fall borde det ju knappast vara nåt tvivel.

Jag tror ändå, som jag antytt tidigare, att alltför mycket byråkrati i sådana här sammanhang mer "kan stjälpa än hjälpa".
Om allmänheten får intrycket att det är förbjudet att hjälpa skadade djur - eller i vart fall förknippat med en massa regelkrångel - måste risken finnas att de hellre struntar i alltsammans.

F.ö. har jag fått intrycket från många skildringar, att återställda djur som t.ex. fåglar automatiskt söker sig ut i det vilda när de väl återhämtat sig och/eller mognat tillräckligt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon