minime81
21-07-2007, 20:51
Hej!
Vi har nu grovplanerat vår trädgård och ska äääntligen så vår gräsmatta snart. Men först ett litet problem: Vi har nu en slänt framför huset, som vi tänkte ha växter i. Då jag är totalt ovetande om växters behov osv. frågar jag Er om råd! Tips på lättskötta, fina växter är väldigt välkommet. Jag bor i zon II (6 mil norr om GBG).
Tacksam för svar snarast!
/Eva
Eva-Helene
21-07-2007, 21:59
Dianthus är fint i en slänt! Likaså lupiner, taklök, olika gräs....
Det finns en massa växter du kan planera där, fundera över vad du gillar, vilka färger och så! Kolla perennböcker på biblioteket eller vad olika handelsträdgårdar har, i zon 2 kan du välja i stort sett vad som helst. En av mina favorit släntväxter är rosen The Fairy, den finns i rött, vitt och rosa, doftar ej, men blommar villigt och sprider sig i god jord.
Mvh
Fenja
Ophelia
22-07-2007, 19:18
Låter roligt med slänt. Glöm inte alla lökar som älskar slänter där de kan bakas under sommaren.
Tycker definitivt du ska skaffa hem böcker för att läsa själv och få tips och idéer. Det är ju din slänt och du har säkert vissa färger och former som tilltalar dig allra bäst. Väldig tråkigt att plantera en massa och så upplevs det som rörigt samt att kunna läsa själv om deras fortsatta skötsel.
Lite tips på växter och då utgår jag från att det är i sol samt lite torrare: Rölleka (Achillea, finns i en mängd färger), stäppsalvia (salvia nemorosa, blommar länge, bara att klippa ner efter blomning så kommer de igen), kantnepeta (Nepeta faseenii, fungerar som stäppsalvia), grekvädd (Knautia macedonica, vinröda "knappar" som svävar) och lavendel. Inget fel att blanda upp med lite buskar så får du höjd som exempelvis buddleja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.