gammelnalle
Tänk en 81-årig gubbe som knappast kan gå..

men han har nog betytt mer för rock&rollen än någon annan..

Chucken är KUNG oavsett Status....... (he he he där fick jag till det..)

Jag visste faktiskt inte att han fortfarande turnerade. Men fick ett mail från brorsan som hade sett dem (Chucken och Status Que) och tyckte att SQ var bättre än någonsin...och erkände att Chucken var fantastisk.. (Han är SQ-fantast)

b
mamamaggan
Där skulle man ha varit ! SUCK!!!!!!!!!

Chuck Berry , det är något att lyssna på det !
aanderss
han är ju kullt

men lille rikard är nästan bättre
gammelnalle
KULT... var rätt ord...

b
Tosan
Gissa om jag hade velat se det!
Men vi fick iaf se Robert Gordon och Chris Spedding i höstas, inte illa det heller happy.gif
Pirum
Chuck Berry är nog den bäste amerikanske artisten/låtskrivaren IMHO. Hm. Jag kan iaf inte komma på någon bättre. Elvis var ju på sätt och vis fantastisk, men han sjöng ju nästan uteslutande andras låtar.
aanderss
CITAT (Pirum @ 21-07-2007, 23:36) *
Chuck Berry är nog den bäste amerikanske artisten/låtskrivaren IMHO. Hm. Jag kan iaf inte komma på någon bättre. Elvis var ju på sätt och vis fantastisk, men han sjöng ju nästan uteslutande andras låtar.

finne nog en bättre

jonny cash
Netha
Är nog jämförbara... Johnny Cash har alltid tillhört mina favoriter.
Gav ifjol bort hela min samling med hans plattor...bl.a en samlingsbox med 6 LP.
Eva-Helene
CITAT (aanderss @ 21-07-2007, 23:38) *
finne nog en bättre

jonny cash

Den bäste!!!
Tosan
CITAT (Netha @ 21-07-2007, 23:43) *
Är nog jämförbara... Johnny Cash har alltid tillhört mina favoriter.
Gav ifjol bort hela min samling med hans plattor...bl.a en samlingsbox med 6 LP.

Gaaaaahhhh!
Tur vi lyckats samla på oss en hel del, men det vore ju kul med hela album ju
Farbror Blå
Bara att se Status igen =)
Anki på Öland
CITAT (gammelnalle @ 21-07-2007, 23:08) *
Chucken är KUNG oavsett Status....... (he he he där fick jag till det..)

Dom spelade i Kalmar i fredags - en kompis var där och ringde så jag hörde lite av Chucken på telefon biggrin.gif
Anki
Pirum
Cash spelar ju inte ens i samma division som Chuckan...han är visserligen en av de bästa countrysångarna, men han har inte hits som kan jämföras med gamle Berry. wink.gif Möjligen kan han textmässigt konkurrera, även om det är svårt att slå låtar som Roll over Beethoven och Back in the USA, exempelvis, men musikaliskt kan ju ingen konkurrera med Chuckans rocklåtskrivningsförmåga. Ende snubben som kan använda samma riff i ett dussin låtar och få dem att låta kapitalt annorlunda.

Nä, ska man lyfta fram någon outstanding countryartist får det nästan bli Dolly Parton, tro't eller ej. Delvis stod hon ju ut för att hon var kvinna, och sedemera tyvärr silikoniserad sådan, men hennes låtskrivningsmeriter är väldigt starka och dessutom har hon en röst och scenframträdande som är minst lika originella som Cash.
Bee
CITAT (Pirum @ 22-07-2007, 16:40) *
men musikaliskt kan ju ingen konkurrera med Chuckans rocklåtskrivningsförmåga. Ende snubben som kan använda samma riff i ett dussin låtar och få dem att låta kapitalt annorlunda.

Nä, ska man lyfta fram någon outstanding countryartist får det nästan bli Dolly Parton, tro't eller ej. Delvis stod hon ju ut för att hon var kvinna, och sedemera tyvärr silikoniserad sådan, men hennes låtskrivningsmeriter är väldigt starka och dessutom har hon en röst och scenframträdande som är minst lika originella som Cash.

Jo. Det finns en artist som är svår att slå, både som låtskrivare och framförare: Bob Dylan! Han har nog gjort fler låtar än Chucken. Och han har nog också gjort fler versioner av sina egna låtar, ibland till oigenkännlighet smile.gif Minns fortfarande en konsert i SKåne på 80-talet. Kristinehof tror jag stället hette. Ibland tvivlar jag än idag på att det var Dylan som stod på scen wacko.gif Dom tillresta danskarna var nog av samma åsikt - vem f*n var det i munkjacka med luvan upp, solglasögon (på kvällen) som stod på scen och spelade som , ja vem vet vem eller vad. Det gick knappt att höra vilka låtar som spelades och sjunga med - glöm det! Två timmar för sent och sa inte ett ord till publiken. Det stod Bob Dylan på biljetten. Rester av Eldkvarn (bla Plura) var förband. Inte heller dom var i högform. (har sett Bob tre gånger sen dess och ingen av dom konserterna har varit så dåliga smile.gif )

Annars håller jag med om Dolly P. Hon är Suverän!!! Och jo, jag gillar Cash också. Och Chucken. Med fler, med flera.

Men STatus Quo. Huu, hade dom i öronen när jag fick för mig att jag skulle börja jogga (80-talet & freestyleapparat, vad annat?) Men för fanken - det gick ju inte att slå av på takten med Status Quo i öronen! Jisses var jag hade ont i benen efteråt! Det goa med dom är att dom låter exakt likadant än idag.
Pirum
Dylan är kanske en större låtskrivare än Chuck, men jag hävdar stenhårt att Dylan är en sämre artist... smile.gif Dylans bästa alster har ju ofta framförts av andra artister.

Får tillägga att jag inte sett Chuckan, Dylan eller Parton eller Cash eller knappt nån alls live smile.gif
gammelnalle
Roligt att så många kommenterade...

så jag får väl fylla på i byttan då:

Jo det var i Kalmar brorsan hade sett dem...

TA VAD NI VILL, men JÄMFÖR INTE

Alla nämnda artister (me undantag för en nämnd svensk grupp som referear till 1878) är ju GIGANTER i olika genrer och bör enligt mig INTE jämföras.

Tyvärr är Dolly Parton en underskattat låtskrivare (kolla bara: http://www.dollymania.net/songs.html ) och hennes kiselkassar och H2O2-PATTinerade hår har gjort henne mer känd. Eller för att citera Rebecca: "Det är väldigt dyrt att se så här billig ut",

Penga Johnny skrev ju en hel del godingar med, speciellt bra är hans "Sun"-records dvs 1950-talet. Och de sista åren.

Status Quo (ja ni vet väl vad det betyder..) gör skäl för sitt namn och att Rossi och Parfitt bara orkar spela samma 4 ackord kväll efter kväll är i sig en bedrift.
Hittade en trevlig länk till deras texter: http://www.statusquo.com/lyrics.htm

Robert Allen Zimmerman alias Bob Dylan har jag aldrig förstått mig på, vare sig texterna eller musiken eller främst hans så kallade SÅNG.... Men ja VET att det råder andra meningar om detta. coolgleam.gif (Vi kan väl vara vänner ändå??)

Det Chucken klarar på tre verser och tre refränger att förklara...beöver Bob 16 verser på sig....

Less is more...

Men trots CHUCKENs enorma genomslagskraft så har han bara haft EN no one hit på listorna i Engnd och USA och tillhör (enligt mig) hans absoluta bottennapp: My dinga-ling.

Inte ens hans kanske mest spelade, plagierade, uttjatade Johnny B Goode nådde ända upp.

T.o.m. i svensk översättning håller hans låtar: Kolla in Björn Skifs : No partciular place to go..... sanslöst bra för att vara "på svenska"...

och hans Riff...... INGEN har komit i närheten (även om Stones har gjort en del bra försök..)

så nu har jag tyckt till igen.... bara tryck till mig nu!!! giggle.gif

b
Anki på Öland
Håller helt med!! tummenupp.gif
Anki
Boxer
*poff* (dubbelt inlägg)
Boxer
CITAT (gammelnalle @ 23-07-2007, 15:25) *
Robert Allen Zimmerman alias Bob Dylan har jag aldrig förstått mig på, vare sig texterna eller musiken eller främst hans så kallade SÅNG.... Men ja VET att det råder andra meningar om detta. coolgleam.gif (Vi kan väl vara vänner ändå??)

w00t.gif Va!!! *funderar* Ska sova på saken...under tiden så försöker jag omvända er med denna.
Bobs son är också ett geni, men han är snyggare än farsan. Lyssna och se här flirting.gif

mamamaggan
Chuck är Chuck och Dylan är Dylan. Den ena utesluter inte den andra. Går inte att jämföra tycker jag. Det är två helt olika stilar.

Och du Gammelnalle , det är just Dylans texter som är så BRA!!!
gammelnalle
Ja jag vet att andra tycker att han är poetisk (Varför tror ni han tog namnet "Dylan" annars...)
Men FÖR MIG spelar texter mindre roll. Be bup a lola är MINST lika bra i mina öron...

(och det skall sägas av en trubadur...)

men sjunga vackert kan han inte den kära Boben.... precis om de två svenska plagiatörerna Ulf Lundell och Plura.....

Kontant Johnny låter inte heller alltid så vacker.... men BRA... precs som Chucken... inte alltid vackert men SÅÅÅÅÅÅÅ HIMLA BRA!!

b

Tosan
CITAT (gammelnalle @ 23-07-2007, 21:35) *
Kontant Johnny låter inte heller alltid så vacker.... men BRA... precs som Chucken... inte alltid vackert men SÅÅÅÅÅÅÅ HIMLA BRA!!

b

Nej, vackert sjöng han nog inte, men få klarar samma tonlägen som han... Helt fantastiskt!
Pirum
Angående artister och hittar så är det ju sant att Chuckan inte hade så många topplistelåtar, men branschen var ju grymt rasistisk på den tiden - att nå ut till den stora medelklasspubliken som köpte många skivor var i många fall omöjligt - om man inte anpassade sig väldigt bra, som exempelvis The Platters. Chuck Berry hade större framgång på R&B-listan. Låten 'my ding-a-ling' är nog den sämsta han gjort förresten.

Vad gäller texter och musik så är musiken viktigast i en låt. Texten kan dock vara en stark bonus - men då till stor del beroende på hur den låter. "A whiter shade of pale" har ju exempelvis en text som LÅTER helt fantastiskt, men...vad i helskotta SÄGER den egentligen? smile.gif

Men visst är det svårt att jämföra genrer. En stor och känd tidning, Rolling Stone, listar 50 rockartister här. Jag har egentligen inga invändningar förutom mot bandet Rolling Stones...obegripligt att de placerar sig före Chuckan...och kanske mot Madonna - hon har väl inte gjort mycket rockigt?

Får för övrigt säga som John Lennon sa, man kunde lika gärna kalla "Rock'n'roll" för "Chuck Berry" smile.gif

http://www.rollingstone.com/news/story/593...he_first_fifty/
Bee
CITAT (Pirum @ 24-07-2007, 01:03) *
Vad gäller texter och musik så är musiken viktigast i en låt. Texten kan dock vara en stark bonus - men då till stor del beroende på hur den låter. "A whiter shade of pale" har ju exempelvis en text som LÅTER helt fantastiskt, men...vad i helskotta SÄGER den egentligen? smile.gif

Men visst är det svårt att jämföra genrer. En stor och känd tidning, Rolling Stone, listar 50 rockartister här. Jag har egentligen inga invändningar förutom mot bandet Rolling Stones...obegripligt att de placerar sig före Chuckan...och kanske mot Madonna - hon har väl inte gjort mycket rockigt?

Ang Rolling Stones. Det förvånar mig inte att dom ligger på Rolling Stones topplista. Det som förvånar mig är att dom fortfarande lever! Och tydligen fortfarande turnerar. Nej, jag har inte köpt biljett till konserten på Ullevi i Augusti. Nånstans går gränsen.

Men Madonna - nej kanske inte så rockig men man kan ju ha i minnet att i Det Stora Landet i Väster är Rock det vi härhemma kallar pop. Och popmusik är hon BRA på. En klyftig flicka! Och skön att lyssna till.

Och eftersom det var jag som drog upp gamle Dylan. Nej, nån sångare av rang är han inte.! Absolut inte. Men det finns få andra artister som har påverkat musikvärlden så som han. Han var värd Polarpriset.

Chucken må ha varit en av de första men i mitt tycke blev han inte den största.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon