Eva i Skåne
När min bror och jag var barn på 60-talet fick vi varje sommar åka till en släkting på landet och plocka bär av olika sorter. Vi minns det såklart som att det var ofantliga mängder med bärbuskar.
Det fanns en krusbärsbuske som alla vuxna ratade, men vi älskade just dom bären. Dom var hårda, sura, gröna och släta på skalet. Bären var avlånga, som jag minns det var dom nästan lite droppformade och dom var dubbelt så stora som andra krusbär och blev aldrig mjuka och mogna, enligt våra föräldrar.
Nu har brorsan fått för sig att han skulle vilja ha tag i en sån buske. Är det nån som har en aning om vad det kan ha varit för sort?
Åsa, mälardalen zon 2
Troligtvis någon utdöd sort, i början på 1900-talet fanns det ju ett hundratal olika krusbärssorter sedan importerade vi amerikanska krusbärsmjöldaggen och nu hittar man bara en 5-7sorter i handeln, resten gick inte att odla och de flesta av de sorterna har dött ut.

De få sorter som finns kvar står nog i gamla villaträdgårdar eller möjligtvis kan de finnas på någon genbank (vilka genbanker som finns med bär borde nordiska genbanken kunna svara på).

+ POM har ett frukt och bärupprop, just nu är de mest intresserade av smultronsorter som är tidigare än 1960-tal men de efterlyser även friska gamla sorter av krusbär, jordgubbar hallon, vinbär, körsbär etc. Så de kanske har fått in någon information om en äldre krusbärssort som passar in på din beskrivning.
http://www.pom.info/
Pirum
Hum, ja, det sägs ju att dagens krusbär är bara en skugga av sitt forna jag - de gamla svenska krusbären VAR tydligen något som blott Sverige hade - lite tillspetsat.

En äldre släkting har en krusbärsbuske som jag inte riktigt vet åldern på. Inte heller sorten. Tror inte den är JÄTTEGAMMAL, men 50+, fast den har de senaste 20 åren i praktiken inte givit några bär...pga mjöldaggen. Vet inte riktigt vad vi ska göra med busken...antar att den får vara kvar, kanske hittas ett botemedel..

Blir så jävla förbannad på alla satans idioter som för att tjäna några skarva kronor importerar hit en massa sjukdomar, kräftpest, mördarsniglar och fan vet allt ranting.gif
Eva i Skåne
Tack för svar. Nu har jag mailat en länk till denna sidan till brorsan så får han snoka vidare själv om han vill.
Jag funderar på om man skulle våga knacka på på gården och fråga om busken finns kvar...
Lady Hamilton
Ja Eva! tummenupp.gif Gör det. Du har inget att förlora kompiskram.gif Det finns väll ingen som skulle ta illa upp om du kom och frågade. Och tänk om busken finns kvar w00t.gif Seså........marsch i väg nu Eva..........så får vi andra höra sedan hur det gick blush.gif
Eva i Skåne
OM jag gör det så ska jag berätta sen, men det är inte direkt så att jag kör förbi var dag där, så det kan dröja lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon