|
Leontina
22-07-2007, 06:26
Hej! Kommer att bli lycklig innehavare till ett 16 ev 18 m2 växthus av modellen Serralux från Classicum i höst. Det ska bli upphöjt på en 60-70 cm murad grund och jag har tänkt dubbeldörrar på gaveln. Och så är det det där med golvet. Funderar på att lägga sten, finns en billig men snygg variant på BYGGmax. När min svägerska och svåger lade tegel som golv i sitt växthus fick dom en enorm algbeläggning på det, vilket gjorde det halt och slipprigt, är det någon annan som har dom erfarenheterna av sten/teglegolv i växthus. För deras del slutade det med att dom tog bort teglet och har nu enbart grus som "golv".
Som sagt var, det blir murad grund av gamla tegelstenar och vi har tänkt att ha ventiler i grunden för att få bättre ventilation, någon som har erfarenhet av det, och vilken sorts ventiler har ni i så fall använt?
Och så till sist. Jag vill gärna ha en druva i växthuset, men hur fungerar det när man har murad grund? Har sett att någon odlat druva i en jättestor hink/balja, men då lär man väl ha den frostfritt över vintern. Om man gräver ner den inne i växthuset så lär man väl ha någon form av passage för rötterna ut i det fria, eller räcker det med jorden i en egen liten bädd. Har annars inte tänkt att ha några bäddar alls i växthuset utan det blir hinkar/krukor som gäller,
Oj, oj, det där blev hel det funderingar, men det kommer säkert fler. Ska man till med ett sådant stort projekt så vill man ju att det ska bli så bra som möjligt från början.
Tack på förhand för synpunkter på ovanstående. Hälsningar från ett soligt Sala Yvonne
tiagirl
22-07-2007, 09:39
Golv i växthus har jag funderat över...begriper inte hur folk kan ha så fina golv i många blomhus!!! Jag har bestämt mig för at behålla mitt betonggolv, mitt golv är nämligen helt fult av jord, löv och allmänt skräp hela tiden. Nu har jag dock sopat ut allt och ställt planteringsbänken utanför så jag kan lägga ut mina fina plastmattor! *s* Får se om jag kan hålla mig ute och plantera...
Ang vindruvan.... Vi har en i en jättebalja(största från Storcks)mot husväggen(mitt blomrum är utbyggt "på" garageväggen) och den har stått helt oskyddad över vintern och växte på glatt i år. Tycker den är lite sen så denna vintern ska den få ett täcke av fiberduk runt sig. Annars så står den "öppet" om man säger så, har ingen dörr till mitt blomrum så det finns ingen värme alls där.
emmapemma
22-07-2007, 10:48
Jag har trumlad betongsten som golv i växthuset (från Benders). Vi lade det förra året. Än har jag inte märkt något algtillväxt. Det är möjligt att tegel kan få det, medan betong inte får det. Våra trettio år gamla betongplattor utomhus har inte heller någon algtillväxt.
Varför man har fina golv i växthus? Ja, varför inte? Det blir väl inte bättre av att ha ett fult golv? Det är ju inte så att ett fint lagt stengolv är känsligare än ett fult lagt (vad nu fint och fult är i detta sammanhang)? Dessutom, de år vi inte vill odla i växthuset har vi ett jättefint uterum.
Har precis byggt klart vårat Euroserre-växthus. vi bestämde oss för att ha marksten som golv och köpte denna marksten från Byggmax. Vi är nöjda med resultatet. Med ett riktigt golv känns det mycket mer ombonat, känsla av lusthus likväl som odlingsrum. Bra om man vill möblera lite i sitt växthus. Vi placerade en gammal kökssoffa i växthuset. Blev kanon.
tiagirl
22-07-2007, 16:53
CITAT (tiagirl @ 22-07-2007, 10:39)  Golv i växthus har jag funderat över...begriper inte hur folk kan ha så fina golv i många blomhus!!! Beroende på hur man läser meningen blir den olika... Jag är ju avundsjuk på hur fint alla andra har det!!!!!!!!!! Jag kan inte ha det så fint och jag känner inte för att lägga in något för jag bara "skräpar" ner hela tiden. Har funderat på stora klinkersplattor, då ser det ju jättefint ut när jag sopat rent efter mig iaf... Så något sådant kanske det blir om jag lyckas hålla mitt planterande utanför under taket. Har ju också "möblerat" och älskar att sitta där och dricka kaffe och hoppas på fem sekunder av ensamhet. Försökt dölja betonggolvet med glada plastmattor från Ikea. Men nu när jag tänker på det så blir jag bara mer och mer sugen på klinkersgolv, gråa stora plattor vill jag ha...det är ju ingen skillnad på att sopa det som betonggolv!!! Har nog varit så inriktad på trä-trall av nån anledning. Och det går ju inte alls. Då skulle det ju börja växa mellan springorna.
JAg har sån där plasttrall, fyrkantiga plattor som man bara bankar ihop http://www.odla.nu/forums/index.php?act=at...ost&id=5167 Under den har jag markväv. Enkelt och relativt billigt.
tiagirl
22-07-2007, 22:12
CITAT (Tosan @ 22-07-2007, 21:52)  JAg har sån där plasttrall, fyrkantiga plattor som man bara bankar ihop Smart återanvändning av skötbordet!!!  Blir det inte mkt jord och skräp emellan där då? För det såg fint ut tyckte jG!
JA visst var det  Sitter och fnular på hur man skulle kunna använda badbaljan för bevattning Visst blir det skräp emellan, men man kan ju faktiskt dra dit dammsugarn för att ta upp det värsta, och så går det ju lyfta på om man vill sopa ordentligt under. Nu är ju mitt bara på 6kvm, har man ett stort växthus blir det kanske inte jättepraktiskt i städsynpunkt. Men jag älskar det, skönt å ligga på å läsa en god bok åxå
Beträffande vindruvan så har jag en staketdruva Zilga i en stor urna. Den växer bra, ger lite druvor och klarar vintern utan värme eller täckning. För några år sedan hade jag en Himrod i en urna. Trots vintertäckning klarade den sig inta. I höstas tog jag bort en betongplatta från ett hörn i växthusgolvet, Grävde ett hål i gruset som plattorna ligger på och satte ner den kruka som vinrankan var i från handelsträdgården. Jag tog först bort krukans botten. Under vintern hade jag några frigolitbitar på golvet runt växten. Himroden växer fint i år. Visserligen inga druvor men det är ju första växtsäsongen.
Jag kostade på mej att lägga offerdalskiffer i ca en tredjedel av mitt växthus. Huset är 10 kvadrat. Härligt att gå på barfota, myckjet snyggt och dessutom fungerar skiffern ju som värmebehållare. Gott och varmt långt in på natten eek
Mu i myllan
24-07-2007, 18:02
Jag har just byggt ett 10 kvm. Det står på en mur som jag gjort av lecablock. Den putsade jag sedan och målade vit. I muren har jag satt in 2 ventiler av samma sort som man infogar i husgrunder, 20x20 cm. Finns billiga på t ex Byggmax.
Om du ska el och vatten i ditt växthus är det smart att lägga ett rör först, innan du börjar mura grunden för annars blir det knivigt att få in sladd och slang.
Grunden har jag lagt med markduk, isolerat med frigolit och grovt grus, s.k. 0-18. Ovanpå det har jag lagt 40x40 betongplattor. Mindre plattor gör att det är svårt att få golvet plant. För at det inte skulle se tråkigt ut gjorde jag ett mosaikarbete på en av plattorna.
Vindruvan har jag satt i en jättekruka, 50 liter, som tål frost. För att göra livet lättare för den i vinter kommer jag att sätta den på en frigolitskiva och bygga en låda av skivor runt den. På så sätt klara sig säkert rotsystemet. [attachment=5437:DSCN2793.JPG]
CITAT (Mu i myllan @ 24-07-2007, 19:02)  Jag har just byggt ett 10 kvm. Det står på en mur som jag gjort av lecablock. Den putsade jag sedan och målade vit. I muren har jag satt in 2 ventiler av samma sort som man infogar i husgrunder, 20x20 cm. Finns billiga på t ex Byggmax.
Om du ska el och vatten i ditt växthus är det smart att lägga ett rör först, innan du börjar mura grunden för annars blir det knivigt att få in sladd och slang.
Grunden har jag lagt med markduk, isolerat med frigolit och grovt grus, s.k. 0-18. Ovanpå det har jag lagt 40x40 betongplattor. Mindre plattor gör att det är svårt att få golvet plant. För at det inte skulle se tråkigt ut gjorde jag ett mosaikarbete på en av plattorna.
Vindruvan har jag satt i en jättekruka, 50 liter, som tål frost. För att göra livet lättare för den i vinter kommer jag att sätta den på en frigolitskiva och bygga en låda av skivor runt den. På så sätt klara sig säkert rotsystemet. [attachment=5437:DSCN2793.JPG] Vilken trevlig idé med färgklicken. Vad har Du för en druva?
Cilla999
01-08-2007, 15:49
Hej. Satte upp mitt växthus i våras, och har använt just Byggmax´s billigaste sten till golvet. Jag är nöjd med det. Precis som du, så ville jag ha en vindruva, så redan när vi gjorde grunden planderade jag för det. I ett hörn skar jag bort isoleringen, och grävde ur en del av jorden. Satt sedan en ram av trä runt hålet, och la sand och stenplattor runt om. Har sedan fyllt på med köpejord och grävt runt i hålet. Planterade en vidnruvsplanta där i somras, och den mår jättebra.
ulrikailund
02-08-2007, 20:32
Hej!
Jag har ett Euro-Serre på 10 m2 och det sitter fast i en murad sockel, en sula, alltså nästan helt underjordisk, som även pustades för att blir isolerad. I den muren lämnade vi ett hål, ca 15 cm i diameter i vilket ett papprör murades fast, och över det lämnade jag ett hål i stenläggningen, så att en Himrod-planta kunde planteras däröver. Rötterna kan alltå leta sig ut utanför växthuset för att söka vatten. Detta verkar fungera fint, plantan växer så det knakar, och har inte fått extra vatten från insidan. På golvet har jag begagnat fasadtegel, som i och för sig blir algigt under växtsäsongen, men det var inga problem att få det rent med växthusrengöring i våras, och på de torra ytorna håller det sig vackert. Jag tycker det är mycket vackrare än betongplattor!
Lycka till med bygget!
Ulrika i Lund
Mu i myllan
07-08-2007, 11:38
CITAT (uno @ 27-07-2007, 03:47)  Vilken trevlig idé med färgklicken. Vad har Du för en druva? Jag har valt en Sukribe för att den är självfertil. Dessvärre verkar den inte veta om det för det har inte synts till några druvor ännu. Däremot växer den på höjden men inte särskilt mycket. Den får bo kvar ett år till men blir det ingen frukt så köper jag någon annan sort. Troligen en Himrod som jag har hört ska vara OK.
Dito Verde
08-08-2007, 08:52
Vi har ett Juliana som står på en grund av lekablock så att det blev bättre höjd inuti. Vi lade markduk med grus ovanpå. Nu är det tredje året och hittills har det varit både snyggt och praktiskt tycker jag. Jag satte in en gammal Ikea hylla NIKLAS som annars skulle åkt till tippen. Två gamla korgstolar och ett litet bord gör det till ett avkopplande rum.  Druvan står i en kruka somjag högg ut botten på och grävde ner. Det är nytt för i år så jag vet inte hur den kommer att trivas. Växthus 0707.jpg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|