Bysalatorp
Hej alla!

Vi har ett gammalt äppelträd som har blåst omkull.
Vi vill försöka få något av trädet att överleva och har satt en massa ympar på köpta stammar,
men är osäkra på om de tar sig.

Därför undrar vi om någon vet om man på något sätt kan rotslå äppelkvistar ?
(ungefär som tex hallon och en del andra träd ?)

Tack på förhand
//Håkan

(Nybörjare)
Jan Lindgren
Hej!
Jag antar att undrar om man kan föröka äpplen med sticklingar. Svaret är normalt nej. Har du försökat att ympa nu på sommaren så går det sannolikt inte. Ska du föröka äpplen så här års så ska du okulera.
MVH
Jan Lindgren
Cilla
Om du sätter in några bilder på hur trädet fallit och vad som ev finns kvar av förbindelse mellan stam och krona så kommer fler förslag.

Finns det förbildelse, även om den är liten, och trädet är hyfsat vitalt kan trädet överleva också till nästa år och ni kan ta ympris i december. Man kan dessutom försöka få träd som har förbindelse att överleva som fallet, det har jag varit med om flera gånger nu. Började för bara 4-5 år sedan när jag såg ett fallet äppelträd i en park som tappat förbindelsen mellan stam och rot, men som hade rotat sig. Jag studerade detta träd noga och har sedan härmat det på två anra ställen, dvs lagt jord där jag såg att rötter slagit ut på det första trädet. Vid grenkragar från tidigare avskurna grenar t ex.

Men man måste se bilder.
Bysalatorp
Helt rätt Jan, jag undrar om man kan föröka med hjälp av sticklingar.
Okulering verkar lite knepigt och pilligt för en nybörjare.

Åt Cilla har jag förskt att få in några bilder, om jag misslyckas finns de också som "medlemsalbum".
[attachment=5472:TT0001.jpg][attachment=5474:TT0004.jpg][attachment=5475:TT11.jp
g]
Det finns ingen förbindelse mellan rotdelen och resten av stammen (som har spruckigt till två "stammar").
Vi blev tvungna att såga bort de flesta grenarna för att kunna flytta trädet som blockerade vägen det hade fallit på.
Det har kommit nya skott med blad under tiden som trädet har legat, så det är inte helt uttorkat.
Det har också kommit blad och ett par blommor på de kvistar som var kvar på trädet.
Jag hoppas bilderna visar det du behöver se.

Håkan
ulfven
Om ett träd fallit/fälls, hur länge kan man ta ympmaterial från det?
Jan Lindgren
Hej!
Det är inte pilligare att okulera än ympa. Jag är inte särskilt bra på det men jag tycker att det lättaste är att okulera med ved (Chipbudding). Den metoden står inte i alla trädgårgsböcker men titta på nätet.
Mvh
Jan Lindgren
Cilla
Är det ingen förbindelse mellan stam och krona så är det kört att få trädet att rota sig igen i en annan position. Det hade varit svårt ändå efter att grenarna kapats av.

Jag tror att Jans förslag om ockulering är det bästa att prova, men att ersätta trädet med en köpt planta är inte heller fel. Ska ett äppelträd sättas på samma plats elelr i närheten så måste dock en hel del jord bytas ut. Det kan vara lämpligt att inte fortsätta med äppelfamiljen och t ex satsa på päron, plommon eller körsbär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon