orera
Jag har en skogsklematis som nu är två år. Den är stor och fin, ca tremeter hög och klättrar på ett dött päronträd. Tyvärr har en aldrig blommat. Min syster köpte en lakadan samtidigt och den har heller aldrig blommat. Jag har väldränerad sandjord, hon har lerjord.

Vid samma träd har jag en Miss Bateman som bara blommade med en blomma i år och en blomma förra året. Även den har vuxit sig hög.

I samma rabatt står en jättestor hosta som blommar och förökar sig och en pion som får blommor, så det verkar inte som om det finns för lite näring i jorden. Vad kan problemet vara?

Jag måste erkänna att jag i min okunskap skar ner både skogsklematisen och Miss Bateman till ca 40 cm höjd lite för sent i våras, i slutet av april. Det kanske är därför de inte blommar? Miss Bateman blommar ju på fjolårsskott, har jag lärt mig.

Ska jag ge ordentligt med kogödsel till våren eller redan till hösten? Jag har aldrig gödslat i den här rabatten tidigare.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är med största sannolikhet beskärningen som är orsaken till den uteblivna blomningen, på sorter som blommar på äldre ved anläggs ofta blomanlagen året innan så när du beskar växten klippte du bort alla blivande blommor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon