|
Allemansrätten är ju något som är alldeles unikt för Sverige, men hur ser det ut i övriga nordiska länder? Finns det några länder inom norden (och europa) som har något liknande system?
Gossen Ruda
22-07-2007, 18:26
Det här säger Wikipedia.Edit: Observera att Danmark inte är med på samma tåg.
Hannele
22-07-2007, 18:41
CITAT (Tezzla @ 22-07-2007, 19:19)  Allemansrätten är ju något som är alldeles unikt för Sverige, Typiskt svenskt att tro att bara här finns gröna skogar. I andra nordiska länder får man strösa omkring, men inte exempelvis England eller Tyskland.
Elisabeth-Västkustkolonisten
22-07-2007, 18:48
CITAT (Hannele @ 22-07-2007, 19:41)  Typiskt svenskt att tro att bara här finns gröna skogar. I andra nordiska länder får man strösa omkring, men inte exempelvis England eller Tyskland. Och wen säger att man inte få gå i skogen i tyskland? Det var det löjligaste Du får gå i alla skogar i tyskland och plocka bär och svamp precis som här. Elisabeth
Hannele
22-07-2007, 18:53
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-07-2007, 19:48)  Och wen säger att man inte få gå i skogen i tyskland? Det var det löjligaste
Du får gå i alla skogar i tyskland och plocka bär och svamp precis som här.
Elisabeth Mina tyska vänner och kusinen, som bott där över 30 år, har berättat att man inte sätter upp tält i Tyskland och att folk är väldigt arga, om man råkar gå förbi elelr genom någons mark. I England är det mycket privatägd mark.
22-07-2007, 19:08
Det är klart att man inte går en enåker med korn eller vete eller vad det nur är eller en äng med hög gräs som bonden skall göra hö av ( som många stadsbor gör) . Det skall man inte göra här heller. Om jag sätter upp ett tält i kanten av skog eller liknande så att jag inte förstör något , då säger ingen människa nåt.
Hannele jag är född och uppvuxen i tyskland och var en gång i tiden "bondmora" och då även skogsägare. Så jag kan nog säga att jag vet hur det är där
Elisabeth
Gossen Ruda
22-07-2007, 19:17
Även i Sverige är den mesta marken privatägd, skillnaden är att man tagit från markägarna rätten att förbjuda tillträde. Som i en del andra nordiska länder. Det är dock så att även i många andra länder bryr sig inte markägarna om att förbjuda tillträde även om det kanske är tillåtet att göra så. England och även Danmark är väl dom mest "förbjudna" länderna men jag är lite osäker där.
22-07-2007, 19:34
I Tyskland är det i alla fall inte förbjuden att gå i skog. Men man förutsätter att människor vet vad man får göra och vad inte.
När man ser allt som slängs i skogarna här så kan man ju undra om folk tror att det ingår i allemansrätten att man slänger allt möjligt där
Elisabeth
CITAT (Hannele @ 22-07-2007, 19:41)  Typiskt svenskt att tro att bara här finns gröna skogar.  Vem tror det?
En tyske spärrade av en del av insjön här i närheten och ville jaga mig och min kamrat när vi gick på hans mark. Vi var tonåringar då. Hur som helst, ska inte döma alla efter honom, även svenska fähundar beter sig så.
Sverige verkar ha friare tillgång till stränder än Norge, efter mina erfarenheter. Men jag kan inte det lagliga. Har sett staket i Norge, det är inte lika vanligt i Sverige. (Och ser jag sådana staket river jag ner dem, av ren snällhet så att inte markägaren behöver jobba med det)
England har väl en del 'commons' som kan sägas vara gamla allmänningar som viss allemansrätt råder på.
(Redigerade detta inlägg innan någon svarade på det, men bidde något fel med forumet - kom till en engelsk sida...skumt...nåja, jag ändrade iaf 'strandskydd' till något annat, eftersom det inte var byggande jag tänkte på utan den rätt allmänheten har till stränder)
22-07-2007, 19:59
Strandskydd låter bra men i verkligheten fungerar det inte som tänkt. Många får bygga nära vatten och även sätta upp staket runt tomten.
Du får ju inte gå genom trädgård eller?
Gossen Ruda
22-07-2007, 20:26
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-07-2007, 20:59)  Strandskydd låter bra men i verkligheten fungerar det inte som tänkt. Många får bygga nära vatten och även sätta upp staket runt tomten.
Du får ju inte gå genom trädgård eller? Egentligen är det Länstyrelsen som skall ge dispens om upphävande av strandskydd men eftersom dom inte har resurser fördetta är dispensgivningen delegerad till kommunerna. Ibland funkar det, ibland inte. Möjligen kan det finnas diverse bypolitik och kompisanda inblandad. För att inte tala om svartbyggen. I närheten av min sommarstuga har det dykit upp två ärenden i saken men den historien drar jag en annan gång. Själv har jag strandtomt men eftersom huset är från 1936 är det ok, lagen kom 55 tror jag.
Känns som det enda sättet att få en strandtomt (närmare än 400m? eller vad det är?)är att bygga på hjul, svartbygge eller att man har snuskigt mycket pengar! så komunen snällt låter personen bygga. Men när det är komunen som bygger verkar de få göra lite hur som helst? Men en vanlig svennson eller kanske en andersson?
Lady Hamilton
22-07-2007, 22:34
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 22-07-2007, 19:48)  Och wen säger att man inte få gå i skogen i tyskland? Det var det löjligaste
Du får gå i alla skogar i tyskland och plocka bär och svamp precis som här.
Elisabeth Det är mycket möjligt att det VAR så på din tid Men NU är det inte så tyvärr  Har flera Tyska vänner som har "stugor" här där jag bor Och de berättar rena "skräcksenarier"  hur det är där de bor.
23-07-2007, 07:00
CITAT (Lady Hamilton @ 22-07-2007, 23:34)  Det är mycket möjligt att det VAR så på din tid Men NU är det inte så tyvärr  Har flera Tyska vänner som har "stugor" här där jag bor Och de berättar rena "skräcksenarier"  hur det är där de bor. Jag har fortfarande hela min släkt där och även en av mina döttrar driver gården vidare. Så nog vet jag hur det är idag. Men som jag sa tidigare så är det inte lätt med alla stadsbor som saknar sunt förnunft. Tänk på att der är tio gånger så många människor som bor där. Och när man släpper en Million Människor lös så är det ofta inte lätt. Jag bodde inte långt ifrån München och det var och är fortfarande en plåga på helgerna. T.ex. så kör dom på infarten till gården, går in i stallet med alla djur (det får man inte ) i alla magasin osv och snokar runt där. Säger man något ja då blir dom tykna. Skulle du gilla om vildfrämmande människor traskar runt i din trädgård och ditt hus? Säkert inte Elisabeth
Lady Hamilton
23-07-2007, 08:33
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-07-2007, 08:00)  Jag har fortfarande hela min släkt där och även en av mina döttrar driver gården vidare. Så nog vet jag hur det är idag.
Men som jag sa tidigare så är det inte lätt med alla stadsbor som saknar sunt förnunft......T.ex. så kör dom på infarten till gården, går in i stallet med alla djur (det får man inte ) i alla magasin osv och snokar runt där. Säger man något ja då blir dom tykna.
Skulle du gilla om vildfrämmande människor traskar runt i din trädgård och ditt hus? Säkert inte
Elisabeth Här håller jag fullständig med dig Men det jag syftade på var att i Tyskland kan man inte ströva fritt om kring i skog å mark och kunna bada i en "inbjudande" sjö.
23-07-2007, 08:38
CITAT (Lady Hamilton @ 23-07-2007, 09:33)  Här håller jag fullständig med dig Men det jag syftade på var att i Tyskland kan man inte ströva fritt om kring i skog å mark och kunna bada i en "inbjudande" sjö. Jo det kan du. Vet många av min släkt och vänner som t.ex. redan har börjat att plocka svamp ocj blåbär. Hur skulle dom kunna göra det om man inte fick gå ut i skog? Tror du bönderna står där och vaktar sin skog? Det har dom inte tid med Det är sagor....... Att det sedan finns flera privata tomter/trädgårdar runt en sjö, det håller jag med. Men som sagt det finns 10X så många människor där som måste bo någonstans. Elisabeth
Hannele
23-07-2007, 13:14
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-07-2007, 09:38)  Tror du bönderna står där och vaktar sin skog? Det har dom inte tid med
Det är sagor.......
Att det sedan finns flera privata tomter/trädgårdar runt en sjö, det håller jag med. Bor man där, kan språket, hittar, känner till ställena, så funkar det säkert. Men man kan inte komma ovetandes som turist, inte lika lätt.. i Tyskland.
23-07-2007, 14:00
CITAT (Hannele @ 23-07-2007, 14:14)  Bor man där, kan språket, hittar, känner till ställena, så funkar det säkert. Men man kan inte komma ovetandes som turist, inte lika lätt.. i Tyskland. Hannele om man ha rlite vett i huvudet och sunt bondförnunft så fungerar det alledeles utmärkt. Men det är klart sådana som inte tar hänsyn till varken natur eller växligheten sådana kanske har det lite svårare. Med all rätt, för det får man inte heller här. Du får t.ex. inte riva av en kvist från ett träd osv Elisabeth
CITAT (Tobb @ 22-07-2007, 22:52)  Känns som det enda sättet att få en strandtomt (närmare än 400m? eller vad det är?)är att bygga på hjul, svartbygge eller att man har snuskigt mycket pengar! så komunen snällt låter personen bygga. Men när det är komunen som bygger verkar de få göra lite hur som helst? Men en vanlig svennson eller kanske en andersson?  Ingen får bygga närmare vatten än 300 meter i dag, vare sig man är rik eller fattig. Undantagna är tomter där det redan finns ett gammalt bygg från före 1965 (tror jag det är) där ligger byggnader i vattenbrynet och du får även bygga nytt i sjölanten på en sådan tomt. Vissa kommuner har lagt in en "allmänning" på x antal meter från vattnet och inåt land, så det inte ens går att köpa riktig sjötomt längre. Där vi bor går tomten 16 meter ut i vattnet. Mvh Fenja
mamamaggan
23-07-2007, 19:52
Om det är strandskydd ni pratar om så varierar det från kommun till kommun och från område till område. Där vi har sommarstuga var det fram till 1992 inget strandskydd men då ändrade kommunen bestämmelserna för vårt område och vi fick strandskydd 100 meter inåt land och 100 meter ut i sjön. I dag får ingen bygga inom det strandskyddade området utan att få dispens om det inte är så att man bygger om fast inte utökar huset.
Har släktingar som köpt sjötomt för ett par år sedan i en annan kommun och de får bygga nära stranden bara inte huset stör för mycket.
Tycker alltid man fått höra att vår allemansrätt är unik och att speciellt tyska turister tycker att det är så fascinerande. Men så är det alltså inte?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|