Full version: 2 problem...
Lilleskutt
Hej jag har en st vindruvsplanta som är jätte stor och fin men det är något som äter upp bladen.. vad kan det vara och vad ska ja göra??? confused.gif (Bild 1)
Sen så har jag en japanskblodlönn som åxå har växt tills sig fint men i kanterna blir den brun och torr.. varför?? confused.gif
(Bild 2)
Tacksam för svar tummenupp.gif
Lilleskutt
Ingen som vet??? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Sniglar brukar sitta på vindruvsbladen i mitt växthus och knapra visserligen bara små åkersniglar men de är inte kul att få sniglar i håret när man kommer åt rankan som är i taket.

Andra som brukar kunna tugga på bladen är ex. öronvivlar, dessa hade jag problem med i ett par år men jag var ute i växthuset flera gånger i veckan och handplockade och dödade alla jag hittade och nu är det bara någon enstaka jag ser ibland. Öronvivlarna är nattaktiva och sitter ofta och gömmer sig i skrymslen på dagen.

Såhär ser de vuxna öronvivlarna ut det är de som tuggar på bladen

(larverna ställer också ofta till skador för de tuggar på det som är under mark)
skogstroll
jag hade samma problem med min druva men den blev antingen solskadad eller trivdes inte i jorden (kanske blev för mkt jord på en gång?) så jag satte den i en hink - då hämtade den sig! rolleyes.gif
Mimika
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-07-2007, 19:26) *
Såhär ser de vuxna öronvivlarna ut det är de som tuggar på bladen

(larverna ställer också ofta till skador för de tuggar på det som är under mark)

Tack för den underbara bilden!! Jag har dem på mina rhododendron och jag vet inte vad jag ska leta efter, men nu vet jag.TACK!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon