pixieangel
Hej

Nu är jag varit ute och röjt och lukat på nya ställen i min trädgård och undrar vad det är som jag hittat.
Givetvis så har jag låtit det vara kvar i hopp om att det är något trevligt jag hittat smile.gif

Jag hoppas ni kan hjälpa mig med något av det som jag hittat.
Tack på förhand.
Mvh

Suss
Zon 1

[attachment=5388:f10.jpg]

[attachment=5389:f11.JPG]

[attachment=5390:f12.JPG]

[attachment=5391:f13.JPG]

[attachment=5392:f14.JPG]

[attachment=5393:f15.JPG]

[attachment=5394:f16.JPG]

Tesa
Gör ett försök..
1. ..ser ut som kirskål tycker jag...är inte säker dock för jag har ingen själv..
2. nån sorts näva, flocknäva..
3 vet ej
4 corydalis av nån sort, nunneört
5 vet ej, svårt att se
6 brunört
7 skulle kunna vara spansk körvel...luktar den lakrits?
Biggan_
Jag tycker också nr 1 ser ut som kirskål, nr4 är gul nunneört och jag undrar om inte nr7 är kaptenshjärta!
Nr2 är nog en näva ja.
Lars-Olof Arvids
1. Fläder
2. Någon näva
3. ???
4. Gul nunneört
5. ???
6. Brunört
7. En klint, har tyvärr glömt namnet.

Olle
pixieangel
Jättestort tack för er duktiga hjälp smile.gif

1. Kul att faktiskt ha fläder (tyvärr så har jag dock även kirskål i andra sidan trädgården)

2. Jag har suttit nu och tittat på nätet på en massa olika bilder på Nävor och ja definitivt så är det någon slags näva. Bladen jag har på min ser nästan lite luddiga ut och är åt de grågröna hållet. Bladen är ca 5 cm breda på det bredaste stället och blommorna som jag bara såg kort då de blommade när jag flyttade hit var lilablå.
Men jag är super glad att ha något att gå på då jag nu kan söka vidare på Näva

3 och 5 tror jag är samma sak dock jag har ingen aning, mer än att jag finner det i varje rabatt och precis när det kommer upp från jorden så är det precis som om det är ett skyddshölje runt stammen. Och stammen blir på kort tid förvedad. Se bilderna på dessa små plantor

[attachment=5430:f17.JPG]

[attachment=5431:f18.JPG]

Jag hoppas nästan på ogräs då det som sagt nu är överallt. Men så vill jag ju inte luka bort något som sen visade sig vara något väldigt trevligt

4 Gul Nunneört, trevligt att veta namnet för jag tycker den är väldigt söt

6 Även Brunörten var väldigt söt med sina lila blommor.

7 Jag har en hel lång rabatt med bara dessa blad. De flesta bladen är på en stjälk på ca 15-20 cm och sedan bladet är allt mellan 10-20 cm. Jag har även sett blad som är på ca 30-40 cm stjälk och där är ett blad efter ca 15 cm och ytterliggare ett efter 30 cm. Men de flesta är den kortare varianten.
Rabatten ligger i halvskugga mellan en pil och flertalet syrenträd.
Stjälkarna luktar inget. Och jag kollade på bilder på kaptenshjärta och jo bladen påminner om dem.
Även denna måste ha blommat när jag flyttade hit (mitten på juni) dock så har jag helt missat det
Anledningen till att jag så gärna vill veta just denna är att bladen tar nu upp en hel rabatt och det ser så tråkigt ut. Några ideer på vad man skall göra ?

Åter igen tack för all hjälp

mvh
suss

</FONT>
Lottas
Den första skulle kunna vara Druvfläder. Den växer väldigt snabbt och får röda bär (giftiga)
MariaS
3 och 5 skulle jag gissa är älggräs
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon