Full version: Nyssa Sylvatica
Österlena
Har precis planterat ett nyinköpt träd - Nyssa Sylvatica.
För de vackra gröna bladens skull.
Och för de vackra röda bladens skull.

Bäbisen är två meter hög och har genomgående stam.
Rötterna jättefina.
Från markytan och uppåt växer många, lagom rufsiga, grenar.
Planteringsstället är en kvadratisk rabatt och runtomkring skyddas den av 1,5 meter höga rhododendron.

Nu har jag läst allt vad Cilla har rekommenderat om hur träd ska planteras, men undrar ändå om jag gjort rätt:

Hela planteringsytan är en enda stor "planteringsgrop" så jag grävde inte en 2 meter bred grop, men väl 80 cm och kanske 60 cm djup - dränkte gropen i vatten. Väntade tills vattnet nästan runnit undan, placerade ett bevattningsrör i ena kanten. Satte sedan ner trädets rotklump som stått i vattenbad i cirka 20 minuter innan, tog 1/3 del av en påse god planteringsjord närmast runtom, fyllde på sen med den ganska fluffiga rabattjorden. Fick platta till ganska ordentligt (jämfört med hur jag gör med rhododendron) för att trädet inte skulle hamna på sniskan. Fick dessutom sätta klumpen lite under markytan (jämfört med hur jag gör med rhododendron).

Trädet är fäst mot en lång bambustör. Trädet har en utväxt denna säsong på 10 cm när det fortfarande stod i kruka.

Nu undrar jag:
Måste jag "fixera" trädet i marken på ett kraftigare sätt, med pålar, eller räcker bambustören? Stämmer det förresten att Nyssan har pålrot?
Hur länge måste jag räta upp den översta lilla toppen? Vill inte trädet växa rakt upp av sig själv?
När ska jag börja stamma upp trädet - vill ju inte stressa det.
Hur mycket ska man ta åt gången och i vilken hastighet? Meningen är att det ska stå som träd (inte buske) i en rhododendronplantering som en lite skyddande kompis och lysa upp under hösten. I samma rabatt står en nyplanterad Fothergilla Major som också ska göra hösten lite roligare.

PS ikväll - när det har regnat så in i helsicke - ser jag att vattnet inte har kunnat rinna undan utan står kvar runt trädet. Ska jag göra nått?

eugenia
Maximal otur med översvämning efter allt detta noggranna arbete! Jag tror nog att rötterna ska klara det en liten tid. Nu kommer nytt regn måndag-tisdag. Du har möjligen inte råkat välja en plätt som ofta blir vattenfylld?
Österlena
Nä, om jag inte menar att bosätta mig på Österlen överhuvudtaget - igår var vägar avstängda ingen på grund av det myckna regnandet. Vattnet kring Nyssan är bortna nu - det som oroade mig igår. Men egentligen är det väldigt genomsläppligt tack vare den sandiga grunden, så¨det borde inte vara nått bekymmer.
Anders zon 1
Jag har läst att Nyssa sylvatica inte är särskilt känsligt för översvämning och blöt mark, så jag tror inte att du behöver oroa dig. Ett nyplanterat träd är visserligen känsligare än ett väletablerat men översvämningen varade ju ganska kort tid så det är nog ingen fara.

Jag tror att du bör fixera trädet bättre med ordentliga stolpar under det första året (finns att köpa på de flesta byggvaruhus och välsorterade plantskolor). Det blåser ju ofta rejält här i Skåne och en bambukäpp klarar nog inte en höststorm, men det beror ju naturligtvis på hur vindskyddad din trädgård är och hur pass yvigt trädet är (ju yvigare krona ju större vindfång).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon