petra 1977
23-07-2007, 07:20
Hej,
Jag har ett familjeplommonträd med 3 olika sorter på, den ena växer bra, lågt och lite utåt precis som jag vill, men dom andra 2 delarna är bara som en lång pinne 2 m, med massor av nya små skott på. Detta kommer bli aldeles för högt ( vill ha det något så när lågt och brett) men vill ju inte kapa av dom rakt av. Kan jag hjälpa grenarna att hänga ner med hjälp av tyngder och sedan ta bort de skott som går rakt upp och ner?
Stammen är ca 1,5 m hög.
Mvh Petra
Javisst kan du det, men du kommer att få hållfasthetsproblem i trädet ganska snabbt, och det du sträcker ned idag kommer du att få stötta imorgon. Istället för att få grenar som knäcks och en massa stöttningar runt trädet som gör att du inte kan klippa gräs eller gå under, kan du sätta upp en stadig spaljé och börja binda in grenarna så att det blir tredmensionellt och lätt att stötta med spaljén även i framtiden (dvs 3-5 år). En sådan spaljé kan man dessutom göra bra mycket snyggare än stöttepelare som spretar hit och dit.
Om du ändå väjer att böja ned grenar fritt - låt inte något hänga och dingla. Det skaver på grenar hur man än gör. Sträck istället ned grenar med snöre som är fastsatt med tältpinnar eller pålar i marken. Men att sträcka ned ett friväxande plommonträd är verkligen inte något jag rekommenderar.
petra 1977
23-07-2007, 09:18
Tack för ( som alltid snabbt och bra ) svar Cilla.
Jag förstår dock inte riktigt hur du menar med spalje,
Finns det nån bra bok eller liknande som du kan rekommendera om detta.
Annars tror du att det underlättar för trädet om jag halverar grenarna och sedan
fäster vid mark för att minska belastningen?
petra
Nej halvering av grenarna är ingen bra lösning. Om du slår på nätet med sökordet verrierpalmett så finner du en sida som visar olika spaljéformer.
Ett spaljerat träd är helt enkelt ett träd som görs tvådmensionellt, och som stagas vid en ställning. Hur man sträcker grenarna mot ställningen och vilken ställnning man använder eller vilka fästanordningar har mindre betydelse, liksom om trädet och spaljen ställs som en vägg (som är vanligast) eller står fristående i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.