Christoffer
06-07-2003, 11:59
Kan blommor ur samma art befrukta varandra och skapa nya arter?
Tex. papaver somniferum med papaver rhoeas?
Kan blommor ur samma släkte göra samma sak?
Blommor ur samma familj?
Hur ligger det till med de här sakerna?
Finns det exempel på att blommor ur olika familjer har kunnat skapa nya växter?
e_sedell
06-07-2003, 13:44
papaver somniferum och papaver rhoeas är ju två olika arter. Det går inte att få en fertil avkoma om man korsar två arter. Men det går mellan sorterna. En sort är ju framförädlad av mäniskan, det är sällsynt med sorter i naturen eftrsom de inte blir särkilt bestendiga. Sortnamnet skrivs som ett tredje namn efter de där båda. För att visa att en art är förädlad så sätter man ett X mellen släkt och artnamn.
Lär dej skofsas
S ?
K ?
Ordning
Familj
Släkt
Art
Sort
Ljusalfheim
08-07-2003, 18:14
Stam, Klass, Ordning, Familj, Släkte, Art.
e_sedell
12-07-2003, 10:50
Stam o Klass var det ja, tack Martin
Ljusalfheim
12-07-2003, 14:47
no worries...
jag går en naturvetenskaplig linje, där lär vi oss inte det här...
men.. så är man ju inte som alla andra heller..
börjat fundera på att bli landskapsarkitekt...
e_sedell
12-07-2003, 20:35
Ett roligt jobb är viktigt att man har. Jag satsar på det jag tycker är kul... men du har ju fortfarande valmöjligheterna. Om jag vore som dej skulle jag se till att ta frygcert under gymnasietiden och sedan söka in till pilotutbildningen och bli SAS pilot. Då har du ett roligt jobb, som du oftas inte behöver stressa på o.s.v. Du får ju ta lite risker då och då, men livet vore kass om man inte tog några risker *flin*. Men jag vet inte hur mycket synfel man maximalt får ha, jag har för mycket eller ligger på gränsen eller va det var annars hade jag gått där. Synen försemras ju med tiden så om man ligger på gränsen så kanske det inte är så smart att söka sej till den utbildningen... Vi får ta och hitta på någonting någon dag, ta och snacka med kongo. Hat bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.