Daniel G
Hej är alldeles ny här på forumet, men hoppas på lite hjälp från kunnigt folk.
Har två stycken stora fina björkar på tomten, men vi har höjt våran tomt ca 1,5 meter och nu börjar dom bli väldigt ledsna löven
har börjat gulna och en del har redan börjat falla av.
Kan man göra något för att rädda dom?
Har grävt upp runt stammarna för att dom ska få vatten hjälper det eller?
Jag gör nästan vad som helst för att rädda dom, vill absolut inte fälla dom.
Hoppas på hjälp från detta forum!

Tack på för hand. MVH Daniel
Cilla
Hej och välkommen hit!
Tråkigt nog kan det vara för sent när björkar visar så tydliga tecken på att de inte får näring och syre till rötterna. De flesta träd tål inte att man höjer eller sänker marken vid rötterna, och resultaten kommer antigen snabbt som ofta på björk eller långsammare som ofta med ek, tall mm.

Merparten av näringsupptaget på ett uppvuxet träd som står i trädgårdsmark finns i ytterkanten av kronan och utåt där det är fri mark. Rötter växer lite varje dag under växtsäsongen och riktar sig i sido- och höjdled dit det finns syre och vätska. De är mycket känsliga för marknivåer, och rottillväxten sker inte slumpvis utan med en perfekt anpassning.

För att rötter ska kunna utvecklas krävs syre, och en mark som man belägger med nya massor kväver detta förhindrar det gasutbyte som rötterna har, förändrar temperatur, närings- och vätsketillförsel.

Vad du gör kring stammen nu har inte avgörande betydelse, men också trädens överjordiska delar mår illa av att bli underordiska.

Björkar som visar rotproblem blir ofta farliga, röta går in i stammen. Låt en arborist titta på och diagnosticera dina björkar innan du gör en satsning, och är träden stora och kan falla på människor gör det snabbt. Finns det hopp kvar så innebär satsningen för att kunna behålla dem att du återställer marknivån till den ursprungliga och luckrar och gröngödslar samt vattnar kraftigt där.
tomba
hej Daniel ditt problem är vanligt men inte helt lättavhjälpt trostar.gif . av hävd har man löst problemet med en stensatt "luftbrunn" dvs. man bygger upp från gamla marknivån, en grop som bör vara ca. en meter från stammen, väggarna i brunnen stensätts med natursten el dylikt genomsläppligt material. det får givetvis inte stå vatten i "brunnen" utan en ordentlig dränering (tjockleken varierar med jordmånen, lutningar.mm) av hela rotsystemet måste finnas. men eftersom dina björkar har börjat ledsna crying.gif redan kan det vara för sent. när har ni fyllt omkring dem (hur länge har de haft 1,5m jord mot stammen och på rotsystemet?) det kan vara själ att be en trädgårdsmästare se på dem på plats ifall de är ledsna av andra orsaker än jordfyllnaden också -cry-.gif . lycka till meddela gärna hur det går.
Daniel G
Jag började höja marknivån redan i januari och blev klar för ca en månad sedan. Innan vi fyllde så stod björkarna där det var ganska nära ner till berget.
Hur långt ut åt sidorna har björken sina rötter? åt ena hållet på björken är det ca 3-4 meter där den ursprungliga nivån ligger kvar.
Hur länge ska man vänta innan man inser att det är kört för dom?
Dom kan inte återhämtar sig nästa år?
Jag ska se om jag kan ordna någon bild till imorgon så får ni se hur ledsna dom är.
Tack för all hjälp jag får.
MVH Daniel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon