Full version: jippey!
Bettanspettan
hihi!

igår när jag kom hem från kolmården så va klockan nio och jag kollade i krukorna och så ser jag tre-fyra gröna grejer i jorden, små miniskott som e påväg upp ur jorden.
sen nu kollade jag precis i krukorna och nu äre massor med gröna grejer! =D
i kruka 1: 6 gröna grejer(miniskott) påväg upp + 3 st uppe med blad i toppen.
i kruka 2: 3 st uppe med blad i toppen. 3 påväg upp ur jorden.
i kruka 3: två st grejer(miniskott) påväg upp, en nästan uppe med två blad i toppen.

allt som allt så äre:
3st skott i kruka 3,
6st i kruka 2.
och 9 i kruka 1.
kommer bli mååånga plantor! ohmy.gif

men asså seriöst va fort dom växer igår när jag kollade i krukorna va det bara små små gröna grejer som syntes i jorden såg ut som små gröna prickar. sen idag så är flera av dom redan uppe ur jorden och så har det krupit upp flera stycken under natten också!

nu kommer mina frågor:
hur stora ska dom va när jag planterar om dom?
ska dom ha en plastpåse över sig då?
behöver dom extra näring, om ja, vad för näring(ngn speciell sort?) och när?
dom här bladen som har i toppen är det deras första bladpar?

Eva 33c
Jag antar att det är dina paprikor vi talar om här! rolleyes.gif
När de flesta frön i krukan grott ska du börja vänja de av med plastpåsen helt och hållet. Lufta lite längre och mer under några dagar för att sedan ta bort den helt.
De här första bladen du ser är de sk "hjärtbladen", de "räknas inte". Du ska nu vänta till du fått två riktiga blad innan du planterar om. Det kommer inte att dyka upp som ett "par" utan ett i taget. Det kan ta ett tag så tappa inte tålamodet.
Näring kan du sedan ge när de stått ca tre veckor i den nya krukan. Det går bra med vanlig blomnäring.
Bettanspettan
hehe ja det är mina paprikor vi pratar om biggrin.gif yahoo.gif
okej, tack för svaret!
Bettanspettan
jippey, nu hare kommit upp lite grönt i chili-krukorna också! =D yahoo.gif
och det är massor med miniskott i paprika-krukorna yahoo.gif nu äre bara att vänta och se vilka som får sina blad först.
Bettanspettan
så nu är då alla paprikaskott uppe ur jorden änn så länge har dom bara hjärtbladen. 4 chiliskott är också uppe, en påväg upp, dom 4 som är uppe har också sina hjärtblad.

hur länge tar det innan dom andra bladen bör komma? ett par dagar?, en vecka?, två veckor? en månad? mer?

ska chilin också planteras om när dom har fått två riktiga blad? samma som med paprikan?
Tosan
JA, vad kan det ta... ca 2 veckor kanske från det de börjat gro.
Nu har jag aldrig odlat chili, men det är ju samma typ av frukt som paprika, så jag antar att det är likadant där, särskilt som man krukar om de flesta plantor då.
Bettanspettan
okej, kom precis hem från landet och så kolalde jag till mina miniplantor och nästan alla har nu fyra blad i toppen :/ dom har ju dom dära två hjärtbladen sen äre två andra småblad där i toppen också... är det dom s.k 'riktiga bladen' ? eller är det också hjärtblad?
nu har alltså mina paprikaplantor fyra blad i toppen, två små och så två hjärtblad...
ska jag plantera om dom en och en nu eller?
Mollis
CITAT (Bettanspettan @ 26-07-2007, 14:15) *
jippey, nu hare kommit upp lite grönt i chili-krukorna också! =D yahoo.gif
och det är massor med miniskott i paprika-krukorna yahoo.gif nu äre bara att vänta och se vilka som får sina blad först.

Kul! men är det inte lite sent för paprika o chili? (förlåt vill inte låta som nån messerschmitt) men jag brukar så chili/paprika i februari och då brukar dom hinna blomma o sätta frukt (i växthuset). Man kanske kan övervintra dom man sått sent för att ha finfina plantor direkt på våren??

//Mollis
Tosan
Är de så pass stora att de känns som de går hantera kan du kruka om dem, annars kan du nog vänta ett par dar.
Bettanspettan
jo jag vet att det egentligen e för sent, men vi kan kalla det här en prövning så jag vet exakt hur jag ska oc inte ska göra nästa vår smile.gif ville så gärna prova och ville inte vänta tills nästa vår så jag sådde dom nu ist tongue.gif

njae då får jag nog vänta ett par dar tills dom växt till sig lite tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon