isola74
Hej!

Jag undrar om ni kan ge mig några tips på hur jag ska sköta min blomsterlönn/klockmalva bäst? Jag fullkomligt älskar dessa blommor och har haft flera olika varianter men det slutar alltid med att de dör. Jag har sått egna från fröpåsar, jag har fått sticklingar, jag har köpt sticklingar och jag har kpt som krukväxt men det slutar alltid med att de inte finns mer.

Nu har jag en vit blomsterlönn/klockmalva-stickling som jag har ropat infrån Tradera och jag vill så gärna att den ska bli en fin praktblomma.

Ge mig tips snälla och även tips på hur jag ska göra för att få de buskiga? När och hur ska de toppas?

Hoppas på svar!

sos.gif
Ammoura
Svärmor har en som blommar om i massor hela tiden och växer. Hon använder gödning i massor. Efter förra omgången med blommor var den på väg att dö men efter extra näring så kom den igen och nu blommor den mer än förra gången.
isola74
okej, då ska jag nära den.

hur har din svärmor placerat blomsterlönnen? i ett fönster? i rummet ljust?

Ammoura
Den står i ett fönster med morgonsol. Vet inte om det har någon betydelse men det är ganska svalt i deras hus, är nog sällan över 20 grader.
isola74
thanks.gif

adamos
Vad jag har märkt så verkar denna blomma vara väldigt tålig, jag har en som står i ett fönster med eftermiddagssol och när vattnet tagit slut i den självvattnandekrukan så far den ihop som ett korthus men efter den fått vatten igen så är den lika fin som innan. Jag har klippt ner den många gånger och i alla tider på året och den kommer alltid igen.
aldo
Hon trivs gott utomhus på sommaren men inte i stekande sol cool.gif och blåst .

Mina trivs på verandan året runt ....där får de ljust + svalt på vintern .

Men som sagts .....glöm ej vatten o näring !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon