För tre år sedan tog vi över ett gammalt hus, med tillhörande uppväxt trädgård. Bland annat fanns det fyra områden med lupiner, totalt kanske ca 200 kvadratmeter.
Men oj vad de har spritt sig.
Visst kan lupinerna vara vackra när de står i sin fullaste blom, men de är utblommade nu, och mycket tråkiga. Har klippt bort alla blomstjälkar, men det ser fortfarande trist ut. En del blad har gulnat - och alltihop ger ett mycket risigt intryck.
Nu vill jag bara behålla ett litet område med lupiner. I en slänt ner mot vattnet, där de inte "stör" så mycket när de är utblommade.
Men hur blir jag av med resten???
Mycket tacksam för svar!
Hälsningar
Vavva
Hannele
06-07-2003, 19:15
Klipp bort fröställningarna.
Lupiner är väldigt lätta att rycka upp. Det blir till att handarbeta! Själv sneglade jag i många år avundsjukt över vägen till grannens lupinslänt och suckade över hur vackert det var. -Du kan få dom, skrattade grannen. Jag plockade frön från vilda och la lite här och där, men det blev inget.
Efter några år hade grannens lupiner vågat sig över vägen och nu förstår jag hans skratt. Jag har dock svårt att rycka, men nu är det dags!
jag håller dom borta där jag inte vill ha dom genom att köra gräsklipparen så dom inte kommer upp jag hade från början enbart lupiner på min kulle nu har jag dom i slänten enbart
o då dom blommat över så e de trimmer på blommorna då det börjat knäppa om fröskidorna,jag vill inte vara av med dom dom ÄR vackra
men som sagt de e bara att klippa av dom så ,, o hålla dom kort,,,,,dom är inte som kirskålen iallafall
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.