Full version: Perenna bladlöss!
charlottap
I min mammas trädgård som jag sköter så har jag ett ständigt återkommande problem. Varje år utan undantag så blir hela framsidan, kaprifol och plommonträd, helt dränkta i bladlöss... Detta gör att kaprifolens knoppar dör och plommonträdet ser allmänt ledset ut. Vad ska jag göra? Varje år försöker jag med såpa-vatten-rödspritlösning, och det hjälper väl temporärt men sen är de tillbaka igen. Det finns en humle där också glömde jag säga. Är det någon speciell växt som drar till sig bladlöss? Hjälp!! :-) confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Bladlöss utomhus överlever vintern som ägg ofta på vedartade växter och många bladlöss är sortspecifika = de går bara på ett eller ett par växtslag.

Har man börjat spruta måste man ofta fortsätta spruta man tar ju även död på lössens fiender, själv har jag slutat spruta och jag har nästan inga löss alls. (Det tog dock en 3-4år att få balans i trädgården mellan skadedjur och dess fiender).

Om du ska bekämpa är det tidigt du ska börja ex. spruta plommonträdet med en blandning av matolja och varmt vatten innan knopparna spruckit ut för att kväva äggena som sitter på stammen och grenarna. +Man får hålla koll på växterna hela tiden så fort några dyker upp mosar man dem mellan fingrarna + man kan spola av träd mm. med en hård stråle kallvatten det brukar minska ner antalen + man måste inse att en trädgård ALDRIG blir 100% lusfri.

Angående kaprifolens knoppar -Är du säker på att det inte är kaprifolfjädermott som växten har, de brukar göra så knopparna på kaprifolen vissnar?
charlottap
Hej igen,

Nej när det gäller kaprifolen är jag inte säker. Knopparna svartnar och skrumpnar, jag bara antog att det var bladlössens fel eftersom de äter på dem. Men du tror alltså att lössen kommer från plommonträdet? Jag ska försöka med dina tips med olja etc och se om det hjälper. Tror du att det kan hjälpa om jag inplanterar nyckelpigor eller något sånt som äter löss?

Jag är också fullt medveten om att en trädgård aldrig blir 100% lusfri, men det antal jag har problem med är inte normalt, det är helt vansinnigt mycket och det förstör hela framsidan av trädgården... angry.gif

Ha en bra dag! rose.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lössen hoppar inte hejvilt från plommonträdet ofta har fruktträd sortspecifika löss = de går bara på ett eller några få växtslag, plommonbladlusen går bara på plommon, slån och vass.

Den lusen som ofta går på Lonicera-arter (kaprifol) ska även kunna gå på en del gräsarter.

Vilken bladlusart som går på humle är jag osäker på. Bladlöss har dock bevingade individer så de kan komma flygande och det räcker med en lus för att man ska få flera de idkar ju jungfrufödsel under sommaren.

Ja det kan hjälpa att försöka få in lössens fiender i trädgården och det är bra att lära sig känna igen fienderna så man inte råkar ta död på dem.

Såhär ser exempelvis en blomflugelarv ut och de kan äta ganska många bladlöss varje dag.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon