charlottap
Har ni några bra idéer om vad jag kan göra med mammas extremt fula och stora rhodis? Den är sen huset byggdes alltså minst 40 år gammal. Ganska hög, men spretig och trist. Blommar ett par veckor om året, sen står den bara där i all sin oprakt!

Marken under är i helskugga och jag antar att jorden är ganska sur eftersom rhodisen trivs.

Bra idéer någon?! :-) rose.gif
Jan Lindgren
Hej!
Såga ner den. Det brukar komma nya skott nerifrån. Säkrast är att genomföra den processen under ett par år.
Flytta den. Rhododendron är lätt att flytta.
Stamma upp den. Välj ut en eller ett par stammar. Ta bort de övriga. Ta bort eventuella småkvistar på stammarna. Du har nu fått ett rhododendronträd.
MVH
Jan Lindgren
ängsvädd
Jag frågade min kompis vad hon gjort med sin över 60 är gamla spretiga rhododendron som blivit så fin. De senaste två åren, efter midsommar har hon "chockgödslat" med rhododendrongödning, den innehåller ingen kalk. Om man sågar ner tar det mycket lång tid för nya skott att komma fram, det bör man undvika. Hon vattnar bara med regnvatten, då annat vatten innehåller kalk. Hon samlar regnvatten i tunnor från stuprören. Hon har lagt på rhododendronjord, har även eklöv på ytan. I år har den skjutit massor med nya skott och översållad med blommor, blivit tät smile.gif Den har nog gynnats av allt regnande, står i soligt läge.

Om man ska beskära den bör man göra det i samråd med en trädgårdsmästare.

Jag har sett de som planterat annat i den glesa rhododendron, ofta är de glesa nedtill, exv en yngre rhododendron.

Lycka till smile.gif

Ändring: Jorden ska vara lucker intill rhododendron enligt min kompis.
poseidon
Jag håller med JL, beskär den! Det gjorde jag med mina spinkiga 60 år gamla rhododendron. Alla i halvskugga, dessa sköt fint och tätt året efter. Ingen gödsel och ingen annan specialbehandling alls.

Lycka till!
ängsvädd
CITAT (poseidon @ 24-07-2007, 08:10) *
Jag håller med JL, beskär den! Det gjorde jag med mina spinkiga 60 år gamla rhododendron. Alla i halvskugga, dessa sköt fint och tätt året efter. Ingen gödsel och ingen annan specialbehandling alls.

Lycka till!

JL skrev ju att man ska såga ner den!

Hur gjorde du när du beskar den? Hur mycket osv?
charlottap
Stort tack alla! Jag ska se om jag kan övertyga mamma om att göra något åt den. Det där med rhodisträd hade jag redan funderat på och det låter som en kul idé!

Har ni något förslag på vad jag kan sätta runt omkring i jorden? Ytan är ganska stor och nu i våras täckte jag över den med tidningar och täckbark för att få bort allt ogräs. Ytan är ca 12-15 kvm stor och det mesta är i helskugga.

TACK!!
poseidon
MimmiH,

jag sågade ned så det var ca 3-4 dm kvar på stammarna. Av tre buskar med tre stammar per buske har alla stammar utom två pinnar skjutit otroligt mycket. De är så täta och fina nu.

Charlotta P,

på marken har jag smultron och jordgubbsplantor. Vet att man inte ska trampa för mycket på rhododendrons rötter, men ännu är barnen så lätta att det verkar ok smile.gif

Om du har skuggigt kan du kanske sätta liljekonvalj som får sprida sig?

ängsvädd
Om man sågar ner en gammal rhododendron till 3-4 dm är det risk att den dör. En trädgårdsmästare rekommenderar att man ska såga ner en del i taget för varje år, inte hela busken på en gång.
Jan Lindgren
Hej!
Det finns en liten risk att busken dör om man sågar ner hela på en gång. Oftast går det bra. Det säkraste är att ta det i etapper. Såga ner halva busken först. När du ser att det kommit nya skott på de avsågade grenarna tar du resten. Flyttar man en risig buske ut i ljuset bryter det fram nya skott spontant nertill. Det är alltid bra att gödsla. Har du kalkhaltig jord så bör du använda specialgödsel. Har du redan sur jord som vi har här i norra Skåne så går det lika bra med vanligt NPK med spårelement eller Blå Korn. Även Rhododendron behöver kalk så det är därför jag kan använda kalksalpeter.
Vill du ha något färggrannt ihop med rhoddisen så plantera eldkrasse, ett mycket vackert "ogräs". Det blommar så aär års med intensivt röda blommor.
MVH
Jan Lindgren
Hannele
CITAT (Jan Lindgren @ 23-07-2007, 20:01) *
Såga ner den. Det brukar komma nya skott nerifrån.

Nej, inte så fult, sånt gör man bara ibland med buskar typ ölandstok, som blommar på ettårskott.

Lämna kvar ett öga eller ta bort hela grenen.
Gör det med lite kosnstnärlig hand, slakta inte ner hela busken.
Tidigt på våren, mars, är bästa tiden - innan knopparna börjar svälla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon