ehlana
[attachment=5409:DSC00498.ändrad.JPG]
Vi har köpt en guldpalm på IKEA för några månader sen och varje morgon innan vi går till jobbet så skjuter vi fram den så den står framför fönstret. Annars skulle den få stå i ett mörkt hörn. Måste den stå ljust? Sen har den börjat få torkade bladspetsar. Vad beror det på? Väldigt tacksam för svar
Åsa, mälardalen zon 2
Den vill ha det riktigt ljust om du har möjlighet att ha den ute så lär den trivas bra där under sommaren men ställ den i skuggigt läge i början solen kan vara ganska stark och växter som stått inne klarar inte sol direkt utan måste sakta vänja sig. Intorkade bladspetsar är troligtvis en kombination av torr luft och brist på ljus + stress av ändrade förhållanden växten har ju odlats i optimal miljö, det är ganska snabb omsättning på IKEA så det är ju nästan som att komma direkt från växthusen och hem till bostadsmiljö.
ehlana
Okej mer ljus vet jag inte om jag kan ordna till den... Jag har en liten skål med vatten som ligger uppe på jorden till avdunstning men har inte sett nå förbättrat resultat ännu. Sen duschar jag den med flaska flera ggr per dag...
Tyvärr har vi bara balkong o det blåser hela tiden rejält där så jag vågar inte lämna den ensam på dagarna hehe.
Tack för tipsen Åsa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon