Full version: Igelkott
rosita
Vi har en igelkottemamma med 3 små ungar som hjälp i trädgården. I går såg jag mamman gå väldigt bestämt mot ett visst mål, längs med hela kökslandet, ut på gräsmattan och in under daggkåpan (som står intill squashen) och där verade det som hon käkade upp en spansk skogssnigel. yahoo.gif Det risste ordentligt i bladverket, så den var nog stor! Tänk att ha sån hjälp! bravo.gif Undrar hur många sniglar en igelkott kan äta på en dag? unsure.gif Och nu börjar jag bli orolig att jag tar maten ifrån henne, när jag går på snigeljakt på kvällen! confused.gif
Limeblossom
Vilken mysig hjälp smile.gif Vi hade en för två år sedan men nu har jag inte sett till den mera, tyvärr.
skogstroll
finns tamigelkottar har jag hört...
Hazel
Jo det finns tamigelkottar. Men i det fallet är det afrikanska igelkottar. Finns tillochmed långörade giggle.gif
Betty
Hemma hos mig hjälper igelkottarna till med att äta upp smultronen allt eftersom de hinner mogna... rolleyes.gif
Gloriana
Lyckliga er som har igelkottar i trädgården! Jag skulle hemskt gärna ha det - vi har rätt mycket lämpliga gosiga jättehögar att övervintra i. Men tyvärr, de vill visst bli ihjälkörda inne i Mjölby istället för att ha det trevligt på landet. Jag har funderat på att ta kontakt med folk som tar hand om skadade kottar (det finns de som har tillåtelse att göra det) och erbjuda mig som nytt hem men jag har inte kommit så långt. Jag har underbara barndomsminnen från Gryt där det bodde en familj under utedasset. Igelkottemamman kom ut med sina ungar om kvällen och drack mjölk. Inte visste man då att det är olämplig kottedryck
ängsvädd
CITAT (rosita @ 23-07-2007, 15:51) *
Och nu börjar jag bli orolig att jag tar maten ifrån henne, när jag går på snigeljakt på kvällen! confused.gif

Vad bra att de äter spanska skogssniglar smile.gif Jag skulle nog stödmata kottefamiljen för säkerhets skull. Vet inte hur många sniglar de behöver.
tinnak
Och vi brukar skrämma varandra på kvällarna, igelkotten och jag, när vi båda är ute på vår snigelrunda. Rätt vad det är så står vi framför varandra lika skrämda båda två av att där är en oväntad individ. Sen böjer jag respektfullt av och letar i en annan ände av trädgården först. Det är ganska trevligt att gå runt i trädgården och höra hur det grymtar eller vad man ska kalla det för i häckarna.
shaman958
Her om dagen då jag skulle mata katterna i stallet, där stod en igelkott och väntade på att matfatet skulle fyllas cool.gif
funderade lite på hur jag skulle hantera situationen...vil gärna ha en igelkott på tomten men inte inuti stallet! och stackars katterna stod på utsidan och vågade inte gå fram till matfatet. Jag tog en spade och lyfte honom försiktigt ut, håppas han inte kände sig utstött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon