mariathulin
Jag odlar både vanlig basilika och citronbasilika och den växer som om den hade betalt. Men nu det sista så märker jag att bladen är naggade i kanten. Halva blad är borta. Tidigare har jag sett små gröna larver (eller rättare sagt En) på den vanliga basilikan och på citronbasilikan har jag sett något svart med vita prickar på. Såg ej om det var larver eller inte. Är det någon som har något bra tips på hur man utrotar skadedjur på basilika?? Jag är desperat!!! -cry-.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har du sett en grön larv (jag gissar att det är grönsaksfly de älskar basilika) så lär du ha många flera dessa rackare kan gömma sig väl även när de vuxit till 3-4cm tjocka larver kan de vara svåra att hitta. Ruska till plantorna eller slå till dem då brukar larverna trilla till marken och där brukar inte kamoflagefärgen funka.

Jag vet inte om du har basilikan i kruka eller i marken men en annan som älskar att tugga på basilika är sniglar, de älskas av alla typer av sniglar från stora mördarsniglar till pyttesmå åkersnigelbäbisar. Sniglar är nattaktiva så dessa hittar man på kvällen med ficklampan.
mariathulin
Tack för svaret!

Jag har dem än så länge i krukor uppe på altanen så sniglar tror jag inte att det är. Men de här grönsaksflynen, räcker det att bara skaka basilikan. Jag gissar att man får skaka varje dag eller?! confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det brukar räcka att skaka eller snärta till plantorna, gärna varje dag, man håller nere antalet larver ganska bra då och man får inget medel på bladen som man ska äta. +Man kan inspektera bladen innan man stoppar dem i maten, att bladen är håliga gör inget även de går bra att äta.
mariathulin
Tack så mycket Åsa!

Nu skall jag ta itu med de små monstren!

Mvh/Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon