Full version: Underbara rosor
Elisabeth P
Så mycket vackra rosor det finns. Jag har precis suttit och drägglat över alla vackra rosor ni har som ni visar i er aldeles egna tråd. wub.gif Snart faller även jag i rosgropen.
Lite funderingar bara...............Finns det sorter som lämpar sig bättre att plocka som snitt? Älskar att kunna plocka både för att ge bort men även för eget behov.
Upplever ni löss på rosor som ett stort problem?............Min rädsla för att rosor lätt drar till sig löss har hittills hållt mig borta från dessa (i stort sett i alla fall), men nu börjar jag bli mer och mer sugen. Finns det sorter som är mer lättskötta än andra? som kan ses som bra ros att starta med och då gärna sådana som lämpar sig som snitt?
Alexander-VG-zon3
angående löss på rosor så är det lätt att bekämpa , jag själv brukar dock bara krossa ihjäl lössen med fingret . dom sitter oftast på sol sidan av knoppar och nya blad/skott så det är lätt att dra med fingret så krossas hela raden . värre är det med larverna som kommer på våren och försommaren lika dant där brukar jag pressa i hop bladen så larven krossas men bladen är kvar (en del tar veck hela bladet men fick tipset här på odla att istället krossa larverna) men löss och larver tycker jag inte är ett jätte jobbigt problem plus rosen återhämtar sig snabbt igen och blommar som vanligt . jag själv är nybörjare med rosor så jag kan inte ge dig några bra ros tips så
kerstin z5-6
Ja vissa rosor blir bättre som snitt -dit hör tex tehybriderna -de sk låga rabattrosorna men även andra rosor blir fina i vas -alla tycker förstås jag smile.gif
Bantry bay -en klättrare -z3-4

Swartze Madonna tehybrid

Bilden inte rättvis -de lila kanterna är faktiskt svarta smile.gif
Pat Austin

Delbard har en serie målarrosor som är fina och roliga

Paul Cezanne

I sommar har jag inte klämt en enda lus på mina rosor -de försvinner om man sprutar vatten ..ev såpa , men problemet är sådana lussomrar kort och övergående

Finns ingen anledning att INTE halka ner i rosträsket
K crazy.gif
Elisabeth P
Helt underbara. De två sista är helt ljuvliga wub.gif , jag har förälskat mig i den färgen just på rosor. att de dessutom blir flerfärgade är så fräckt.
Planterar gör man väl helst på våren, eller?
Går det att få tag på dessa i en vanlig plantskola, eler är det typ rosenposten som gäller?
Känner att det kan bli ganska lätt att falla..........djuuuupt giggle.gif
kerstin z5-6
Flera finns på vanliga plantskolor -tex
Nostalgi -

Rosa mundi om du är en randigfreak som jag -jättetålig z6

eller den ljuvliga Goldbush

Delbardrsorna hittar du på flora linnea -även postorder
Elisabeth P
Innan man började titta runt här på odla så hade jag ingen aning om att de fanns så många olika sorter.
Nostalgie har jag sett bilder på innan - helt ljuvlig. Rosa mundi - härligt polkagrisrandig - ett måste. Jag antar att de är ännu bättre i verkligheten. Man kan bli sjuk för mindre wub.gif Jag bara älskar dem. Detta lär bli ett måste.
När planterar ni helst för bästa resultat, eller är det olika beroende på sort? confused.gif
kerstin z5-6
I min zon försöker jag få ner de flesta före midsommar alltså vårplantering -fast jag planterade 3 igår angel_not.gif
Höstplantering -tex Flora Linnea levererar först i slutet oktober -det blir för sent för mej .. då kan vi ha djup snö redan ...
Där du bor kan du säkert välja
Krukodlat kan planteras hela säsongen -men göd dem inte om du planterar sent
AnnammA
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-07-2007, 11:21) *
I min zon försöker jag få ner de flesta före midsommar alltså vårplantering -fast jag planterade 3 igår angel_not.gif
Höstplantering -tex Flora Linnea levererar först i slutet oktober -det blir för sent för mej .. då kan vi ha djup snö redan ...
Där du bor kan du säkert välja
Krukodlat kan planteras hela säsongen -men göd dem inte om du planterar sent

Man ska väl aldrig göda rosorna första året man planterar dem?!!!(Däremot plantera dem i bra jord och vattna rejält första tiden ...)

Hälsn
AnnA
Elisabeth P
Roser lär det bli så småningom, men eftersom jag måste göra vissa förändringar i trädgården samt gräva nya rabatter, igen wacko.gif biggrin.gif så får jag vänta med rosköp till våren.
När är det då dags att göra sin beställning, för lagom vårplantering?
Jag har kikat runt både på Flora Linnea och Rosenposten och båda har ju helt fantastskt mycket vackra rosor wub.gif . Men vad har ni för erfarenheter av dessa båda? Fördelar/nackdelar? Eller beror det endast på vad man vill ha? Är det alltid barrotade när man köper via postorder, annars lär ju frakten kunna skjuta i höjden?
Elisabeth P
Det är svårt det här med zonerna, tycker jag.
Vi bor där det sägs vara zon 4-5 (fast jag tycker ofta att det känns mildare).
När jag söker på roserna i rosenposten så är det ett fåtal som klarar över zon 3, däribland Paul Cezanne,som endast klara zon 2, vilket inte kan stämma om du har den i norrland.
Hur mycket vågar man tro att de klarar?
kerstin z5-6
Jag krukodlar Delbardrosorna smile.gif Men hur menar du .. det finns ju massor av rosor som klarar z5 ??

Kolla in Kajsa s album -jag tror ni har ung samma zon
Både FL o RP säljer bara barrotat på postorder

Elisabeth P
Jag sökte en del efter de rosförslag du visat, bl a Paul Cezanne och då visade de på lägre zon, men det kanske inte stämmer eftersom flera av er uppåt i landet har otroligt mycket och vackra rosor.
Tog även en snabbkik i Kajsas album. Jag blir snart sjuk av habegär. Måste stilla detta snart.
kerstin z5-6
naughty.gif Jag glömde ju svara .. på Rosenposten sätter man sig framför datorn i kallaste januari och gör lååånga best listor ..
Sen skriver man önskad vecka för leverans -glömmer man det skickar han i mars
Det går förstås lika bra att beställa senare under säsongen -men det är ju mörkt dygnet runt i januari i princip -där jag bor
Därav smile.gif

Alla mina kan du ha + flera till -Jag har bara de jag odlar ute i dessa två album

och jag tror att det är lugnt med z4 rosor hos dej -gör du dej till lite och väljer bra platser -har du säkert z3 lägen
Mina rosor /ej kanadensiska

Rotäkta och kanadensiska

Numer har det tillkommit en hel del i sommar ...
Elisabeth P
Tack för alla förslag. jag kommer säkert ställa en massa frågor ändå i januari när det blir dags att beställa. Men nu kan jag ju börja med att fundera ut var jag vill ha alla rosor. biggrin.gif
Är det vanligt att man har en stor rosrabatt med enbart rosor? Jag har ju hela tiden tänkt en här - en där osv................Funderar vidare g.gif
Ska jag ha en stor rosrabatt så är det ju viktigt att de stämmer i höjd och färg mm.
Funderar lite på om man kan plantera en roshäck, men det blir nog bättre att samla den till ett hörn?
Saken är den att jag ut mot gatan (liten väg till våran gata)har en urbota tråkig trekant som bara är gräs. En sida är mot denna lilla vägsnutt, en sida är mot garageuppfarten och en sida är mot själva gaget. varje sida kanske är 5-7 meter.
Rabattförslag tages gärna emot smile.gif
Tosan
Hihi jag har redan planterat det hörnet åt dig, fullt med rosor av olika slag giggle.gif

Själv planerar jag att göra en lång rosrabatt, som ska va rätt brokig, med massa olika höjder, färger och modeller. Bla ska det gå en rosbåge därifrån.
Nu är väl inte alla som jag, som vill ha alla färger och sorter på samma ställen, en del vill ha välordnade och färgmatchande rabatter.
Elisabeth P
CITAT (Tosan @ 24-07-2007, 23:16) *
Hihi jag har redan planterat det hörnet åt dig, fullt med rosor av olika slag giggle.gif

Berätta gärna hur, jag är öppen för alla förslag.
Tänker väl först på om jag ska börja i mitten av gräsplätten och låta det växa utåt, eller
börja i hörnet utmot gatan, eller
göra en "häck utefter någon av sidorna (men det känns tråkigt)

Vad det sedan blir det vet jag inte, lite blandning får det ju bli men om man kan sätta ihop vilka färger som helst...nja , vet inte riktigt. fast det e klart om rosrabatten blir stor så kan man ju låta den över gå från en färg till en annan så att de som står längst ifrån varandra kanske inte hade varit så snygga precis bredvid varandra
Tosan
Jag hade nog börjat i hörnet med en hög och sen fortsatt med lägre och lägre.
Och du är ju redan igång märker jag biggrin.gif Ta en titt på http://www.alltomtradgard.se/roslistan/ och på http://www.rosenposten.dk/ Och försök välja dina favoriter crazy.gif
Elisabeth P
Nu får jag snart läggas in för behandling crazy.gif Jag håller på att bli allvarligt sjuk.i rosor wub.gif
Rosenposten har jag redan varit inne på men den andra roslistan, sååå många fina där med wub.gif

Hörnet blir nog bäst att börja i, så får jag se hur långt det spir sig whistling.gif
Tosan
Bra, då får de avgifta oss tillsammans crazy.gif yaay.gif Har alltid älskat rosor, men aldrig lyckats, å så gick jag in här och blev fast direkt. Nu drömmer jag tom om dem om nätterna tongue.gif
Jag har listat de rosor jag på rak arm vet att jag ska ha, sen tänker jag begränsa mig till 8-10 st som jag ska köpa i vår och börja där.
Elisabeth P
Jo det är ju just det, att försöka begränsa sig.
Men det måste jag ju annars har jag ju inget att göra året efter, och året efter det och året..... tongue.gif
Tosan
Precis! Och det kommer ju att behövas ett x antal rosor innan man fyllt 1000 kvm till bredden whistling.gif Min käre sambo är bara förskräckt giggle.gif Det värsta är att jag håller på med nästa års rabatt redan nu, och har redan börjat planera för sommaren därpå, och nästa, och nästa... Det finns ju så många, och så måste man ju experimentera lite. biggrin.gif
Elisabeth P
Känner igen mig precis biggrin.gif
AnnammA
CITAT (Elisabeth P @ 24-07-2007, 23:28) *
Berätta gärna hur, jag är öppen för alla förslag.
Tänker väl först på om jag ska börja i mitten av gräsplätten och låta det växa utåt, eller
börja i hörnet utmot gatan, eller
göra en "häck utefter någon av sidorna (men det känns tråkigt)

Vad det sedan blir det vet jag inte, lite blandning får det ju bli men om man kan sätta ihop vilka färger som helst...nja , vet inte riktigt. fast det e klart om rosrabatten blir stor så kan man ju låta den över gå från en färg till en annan så att de som står längst ifrån varandra kanske inte hade varit så snygga precis bredvid varandra

Enligt David Austin(=en välkänd engelsk rosenodlare med rosor som "Constance Spry", "Graham Thomas", "Crownprincesse Margareta" mfl rosor. Han har en bra hemsida att gå in på med.)skall man plantera buskrosor i grupper om tre likadana rosor planterade som en trekant, och sedan låta växterna växa ihopa till en enda stor buske... Då skall man kunna få maximal effekt...
Men är man en rostok crazy.gif som jag och du och du och du och....har man ju habegär till många olika sorters rosor... Så är det ju bara...
Jag är med i rosensällskapet Skåne, och på vår rosenfest var vi hos en dam i Broby, och hon hade planterat rosor på ett ställe med namn med musikalisk anknytning, och det finns ju faktiskt rätt så många("Mozart", "Händel", "Jazz", "Paul Mc Cartney", "Jive" mfl...), och många rosor som är döpta efter kända personer, författare, skådespelare mfl. En del av de nyare kanadensiska rosorna är döpta efter olika sjöfarare. (Det hörde jag på ett mycket intressant föredrag av Cedergren från "Cedergren&c:o"=mycket välkänd plantskola i Helsingborg.)

Hälsn

AnnA

kerstin z5-6
Kan man och har man möjlighet ,tycker jag det blir fint att ha rosor i samma grupp tillsammans .
Alltså gallicarosor med varandra tex -de blommar ju samtidigt
"Gammeldags buskrosor gruppen" som albarosorna blir stora-men fungerar ofta bra som skydd till andra grupper

Själv har jag svårt för tehybrider inne bland dessa -de har blankt bladverk

I min trädgård passar det bäst med Rosor med sällskap" rabatter dvs perenner och rosor tillsammans
Då har man också möjlighet att kombinera färger , vitt lungnar ner tex
perennerna bör vara snälla som inte frösår sig för vilt -eller så får man hålla efter dem

En rabatt jag tycker om är de mörkt vinröda -lila gallicorna med de vita Mme Zoetman i vitt,med sällskap av låg näva, mörka liljor , grönlilja och bronsblad av olika sorter tex

En rosengård med sittplats i närheten/mitten/ så man kan njuta av sina rosor där är fint
Elisabeth P
Det är ju det som är så svårt. Alla dessa olika sätt att se på hur och vad man vill ha.
Jag vill ju ha allt, men det finns det givetvis ingen möjlighet till.
Stora rabatter är härliga, men samtidigt måste man ju komma åt att sköta dem, sittplatser är ochså underbart. Funderar mycket på gångar g.gif
Jag har en förmåga att vara överallt på samma gång. Måste därför försöka göra rabatter som får möjlighet att växa med tiden biggrin.gif . Så kan jag greja lite här....och lite där tongue.gif

Tack för alla tips och idéer. Inspiration kan man aldrig få för mycket av.
Mollis
Hur gör ni alla "Rosmänniskor" för att hålla rådjuren borta?? Jag kan inte ha en enda ros utan att hägna in den i pansar för att få behålla den -cry-.gif

//Mollis
kerstin z5-6
Jag har varken rådjur eller sniglar -..men jag förstår ett det är trist -vissa väljer att inhängna rubbet ..
Elisabeth P
Varken råddjur (i någon större utsträckning i alla fall) eller sniglar här heller så jag har ALLA möjligheter....................frågan är bara VAD man ska välja och HUR man ska plantera w00t.gif
Erika i Sandviken
Här har snart alla perenner fått ge vika för alla rosor,tror jag är uppe i 75sorter nu.Nja så allvarligt är det inte, nog har jag perenner kvar allt men det är numera rosorna som gäller.
Rosor är underbara,det finns sorter för alla smaker.
Bara turen till Löta igår resulterade i 12st nya...
Kajsa
Samma här Erika, jag har gett bort en massa perenner för att få plats med rosorna. Men jag handlar även en del perenner som dagliljor, astilbe, hybridiris, julrosor, olika alunrot mm. men jag vill bara ha det jag verkligen gillar inget annat.
Annars är det klematis och rosor jag shoppar. rose.gif Och lite nya ros sorter blir det väl även i höst.
Köper mycket rosor för krukor och är galen i stamrosor.
Erika i Sandviken
Kajsa,lite clematisar åker ner i vagnen här med när det shoppas,rosor och clematis gör sig mkt vackert ihop.Dessutom har jag lite Pellisar också,men då pratar vi ju krukväxter.

Själv hade jag bestämmt mig för att i år BARA handla Austin rosor,men det har redan spårat ur.Endast en Austin (CPM) fick följa med hem i går,men Falstaff och Constance Spry är nya för i år också.Men Austins rosor är helt underbara..
Men just nu känns Romanze och Blue Parfume som stora favvisar då dom trots regnet är lika vackra och stadiga och bara blommar och blommar.
slänger med en bild på Blue Parfume.Tyvärr är bilden felmärkt,det är en Blue Parfume

[attachment=5572:100_0540_kopiera.jpg]
kerstin z5-6
Lugn bara lugn .. angel_not.gif när man beställer 10 av varje .. då kan man undra om rosgalenskapen gått för långt ...
Själv gräver jag nytt till både rosor o perenner smile.gif
I år har jag varit stillsam och bara planterat 35 nya sorter .. crazy.gif
Kajsa
Oj, Kerstin 35 nya sorter, du skulle ju vara rädd om dig kram1.gif
Men jag har säkert planterat det samma sedan i våras.
AnnammA
Jag var tvungen att räkna efter även jag också, och fick det till 18 st inköpta hittills i år. En del inköpta på rea till halva priset, och en av dessa barrota tog aldrig sig.
Och det blir väl fler inköpta, för nu i aug/sep brukar det bli rea på en del krukodlat också...
Och så har vi tänkt oss ta en tur åt Helsingborgshållet, där både "Flora Linnea" och "Cedergrens" finns. Önskelista finnes...
Alla av årets inköpta har heller inte visat blomma än - mestadels mina barrotafynd.Men det kommer en sommar nästa år med att se bl a "Kimono", "Albertine", och "Jive" i blomning.

Hälsn
AnnA
myy
Jag är ingen rosgalning... tror jag... men det har blivit elva nya sorter i år (51 plantor) ändå. Som tur är har fyra dött redan så de som lever vidare får lite mer livsutrymme.

Nästa år är tanken att jag skall plantera rosor på syd och västsidan om örtagården och där är doften viktigast, eftersom jag lovat dottern att hon skall få skörda bladen till lukta-gott-grejer. Har jag tur kanske det blir några blad över till köket. Så 15-20 meter lukta-gott nästa 2008. Undrar vilka rosor som passar bäst?
Nybörjar-Linda
Jag har också ett tråkigt gräsmattehörn mot vägen/grannen som skulle kunna bli en rosenrabatt. Ni verkar kunna en hel del och jag skulle vilja ha tips på en kombination av lila/blå rosor (visst finns olika sorter?), ljust rosa och vitt. Gärna både buskros, marktäckande rosor och små klätterrosor som man kan låta klättra på 2 mindre fristående spaljéer. Jag börjar bli hagalen av alla vackra rosor ni har!!
AnnammA
Jovisst finns det olika sorter av lila/blå rosor. På min egen önskelista finns "Rhapsody in Blue", som sägs vara en fin blåaktig ros. En gammal goding åt det blå/lila hållet är "Veilchenblau" ; en storblommig tehybrid åt det lila hållet jag känner till är "Blue Moon"...

Hälsn

AnnA
kerstin z5-6
Glöm inte Gallica rosorna -de blommar åtminstonde 5 v i gynnsamt väder

Belle de Crezy

L Eveque

Duchesse de Buccleaugh från Rosenposten

Nuits de young

Nybörjar-Linda
Åh, vilka vackra rosor Kerstin! Nuits de young känns som ett måste till hösten!!!
kerstin z5-6
Rätt! Utan Nuits de Young -efter en dikt ) kan man ju inte leva ninja.gif
Har precis planterat en till , denna gång ett rotäkta exemplar -på en lite elakare plats än den gamla
Elisabeth P
Nu börjar det bli riktigt svårt att bara välja några sorter rolleyes.gif . Jag håller med om att Nuits de young var helt underbar.
Jag har förälskat mig i alla dessa rosor wub.gif . Först tittade jag bara på typ "snittrosor", dvs de som ser ut som "marsipanrosor" (fast i alla möjliga färger). Visst tycker jag fortfarande att de är helt underbara, men det finns ju så mycket mer
Anki V
Kolla min John Davis (kanadensare)! Det räcker...och blir över att plocka också. John är årets favorit.
[attachment=5777:John__Large_.jpg]
/Anki
kerstin z5-6
Ja -den är så fin JD.. jag har tre på olika ställen och kan tänka mej ett par till smile.gif
Elisabeth P
Åhh, det finns så mycket vackert wub.gif
Rekomenderas det alltid att man planterar tre av samma sort tillsammans?
kerstin z5-6
beror nog lite på rosens storlek och så -de mindre 50-70 cm rosorna brukar jag gärna ta tre av -nära varandra så blir det lite mer
som den söta Robin Hood

Visst är det kul-??man börjar med snittrosorna -tehybriderna -övergår i gallica-buskrosor- tåliga rosor -gillar de fyllda -hamnar i de enkla små -fortsätter med andra sorter och .. det tar aldrig slut -en ny ros är aldrig fel sas.. crazy.gif
Tosan
Herregud, jag skrev ut bilder på alla mina "måste-ha-rosor" ikväll så familjen skulle kunna hjälpa mig välja vilka vi ska köpa först. Det blev 42 st varav 12 absolut ska inhandlas direkt i vår... Och det är bara början av augusti än!!! Det kommer att bli en lååång vinter, men man får väl lägga undan pengar under tiden. Var det i februari man skulle beställa från rosenposten? crazy.gif
Vet iaf vad jag vill ha i 30-årspresent om jag inte får resan till orlando giggle.gif
kerstin z5-6
ninja.gif och akta dej för datorn .. den beställer rosor av sig själv tillslut
Tosan
Hoppsan, kanske bäst man beställer med snigelposten då? giggle.gif Tänkte att den får svårare att hitta adresserna på så vis ninja.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon