Mimika
Hej
Min tomt är en skogsbacke i öst vid en sjö zon 4, men skogen har under 40-50 år stegvid huggits ur. Man kan dock se hur magra och höga björkar som varit med länge vittnar om hur tätt det varit. Högg ner en björk igår som gått av och hotade ledningar. Många av dessa björkar verkar må halvdåligt och även askarna som troligen bär på ett virus. Så jag planterar nya träd och ett är en underbar liten koreansk/manchurisk strimlönn. Snart har den stått tre år och den rör sig inte en centimeter. Bladen kommer pliktskyldigt, förra året gulnade de tidigt av torka förmodligen. Vad gör man... tar det så lång tid att rota sig, eller ska jag sätta igång och gödsla den? Läget är väldränerat i backen, men också blåsigt. Funderar på om det är dags att hitta ett mera skyddat läge... någon som har nån idé?
Cilla
I en skogsbacke som den du beskriver kan det vara mycket torrt och dessutom grund jord. Om det gallrats hårt kan dessutom marken avdunsta ännu mer. Kraftigt urglesade skogspartier kan bli helt utan markvegetation under några år också för att ljusinsläppet snabbt blir större och mikroklimatet förändras (mer vind i skogen t ex) och då trivs inga unga träd.

Jag åker ut på många jobb till villagare med skogstomt som snabbt glesat ur trädbeståndet och som trott att de träd som fick vara kvar skulle må bättre. Det här är den situationen som är den svåraste i mitt jobb - att föreslå åtgärder som gör att de befintliga och nya träd kan trivas inom överskådlig tid (i långa loppet klarar naturen det här bra, men det kan ta 50 år).

Om inte ens björk gillar det här läget så kommer din strimlönn säkert inte göra det heller. Bättre flytta det till ett ställe med djupare och mer fuktig mark.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon