Full version: Smaklös chili?
genmaicha
En av mina chiliplantor (C. annuum Cayenne Long Slim) har äntligen fått röda frukter! Jag skördade en idag och den smakade...ingenting. Det hade lika gärna kunnat vara paprika. Skulle jag ha väntat längre (den hade precis blivit röd, men var helt och hållet knallröd, inte rödbrun som den var när den skiftade färg)? Eller är det något annat fel?
Tesa
Det kanske är en mild sort helt enkelt...all chili är inte het..
genmaicha
Enligt fröpåsen ska den vara stark. :-(
Åsa, mälardalen zon 2
Gör man en sökning på nätet så hittar man olika information angående styrkan en del skriver att sorten har en styrka på 3000-5000scoville andra säger att den har en styrka på 20 000-40 000scoville så kanske klimatet styr hur stark sorten blir, jag tycker de ofta blir starkare när det är riktigt soligt och varmt + frukterna brukar bli starkare ifall man låter dem mogna ordentligt på plantan..
Maria i Helsingborg
jag kan skicka dig lite Habanero-frön så får du styrka så det räcker och blir över *s*
genmaicha
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 23-07-2007, 22:51) *
Gör man en sökning på nätet så hittar man olika information angående styrkan en del skriver att sorten har en styrka på 3000-5000scoville andra säger att den har en styrka på 20 000-40 000scoville så kanske klimatet styr hur stark sorten blir, jag tycker de ofta blir starkare när det är riktigt soligt och varmt + frukterna brukar bli starkare ifall man låter dem mogna ordentligt på plantan..

Ja, sol och värme har vi ju inte haft så mycket av här i Umeå... Ska låta resten av frukterna vara kvar på plantan längre (de borde kunna sitta kvar ganska länge va?) så får jag hoppas att det blir bättre. Vore ju inte så kul att ha fyra plantor med röd paprika istället för chili. :-)

CITAT (Maria i Helsingborg @ 23-07-2007, 23:05) *
jag kan skicka dig lite Habanero-frön så får du styrka så det räcker och blir över *s*

Jag tror jag får prova extra starka frön nästa år. :-)
emmapemma
Jag tycker det kan skilja en hel del från frukt till frukt. Dessutom verkar det som att de frukter jag skördat den senaste veckan är en hel del starkare jämfört med de frukter jag skördade tidigare på säsongen.Så vänta någon vecka så kanske styrkefrågan löser sig!
fugelpitch
Som jag förstått det så påverkar jordval/gödsling in väldigt mycket hur styrkan utvecklas i frukten. vet dock tyvärr inte mer om detta...
Lemonne

När jag köpte min chiliplanta från capellagården fick jag veta att frukterna blev starkare ju längre jag lät dem sitta kvar på plantan... Kanske du tog dem för tidigt?
genmaicha
Uppdatering: Jag skördade en andra frukt igår och den var mycket riktigt starkare. Så det var bara tid som krävdes!

Chilin jag skördade igår var nästan röd när jag plockade den första, så den fick sitta kvar på plantan ett par veckor extra.
humla
Jag har erfarenhet av svag chili, som sedan den skördats fått ligga på köksbänken i ett-två dygn och då blivit rejält stark! Så om man inte orkar vänta på att den ska mogna på plantan kan man ta in den wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon