Full version: Ssp, Var och x?
Maria77
Hej! Jag behöver er hjälp med att tyda några förkortningar som jag inte fattar!!!

När jag köper Huernior kan det stå exempelvis Huernia pillansii x Huernia pendula i beskrivningen. Jag antar att innebär att det är en korsning/hybrid mellan dessa. Har jag rätt?

Ibland står det Huernia hislopii ssp. Huernia hislopii. Vad betyder då ssp?

Och var, då? Har det något att göra med variegerad? Och vad betyder det i så fall? Jag har letat på nätet utan att få någon rätsida på det.

HJÄLP!!!

Mvh
Maria
ängsvädd
Hej
x= korsning/hybrid

ssp= subspecies=underart

var vet jag inte. Kanske variant?
kerstin z5-6
ssp.
Exempel: Abies concolor ssp. lowiana
Epitetet ”lowiana” föregås av kortningen ssp. = latinets subspecies. Uttrycket ”ssp. lowiana” är alltid kopplat till och ska i löpande text stå efter artnamnet.

Härstamning x

Exempel. Acer rubrum × saccharinum

En enkel hybridformel, som visar föräldrarna bakom hybridarten Acer × freemanii. Härstamning anges i allmänhet endast för släkt-, art- och underarthybrider, i vissa fall även för sorter.

Var
Varietet

Det botaniska varietetsbegreppet har haft oli­ka inne­börd genom åren, men tillämpas nu­mera mest för lo­kala populationer av en art, vil­ka är ut­seende­mässigt och ofta ekologiskt dis­tinkta
källa Skud
Hoppas det besvarar en del
Maria77
Tack för era svar!

Har jag fattat detta rätt?

Ssp, innebär det att arten efter "ssp" är en underart, och att denna korsats med arten före ssp?

Och "var" innebär att man tar en planta från en art som utvecklat en egenskap som skiljer sig från de andra av samma art och med samma namn. Denna korsas sedan med en planta av "den normala" arten?

Mvh
Maria
Eva 33c
"ssp" och "var" har inget med korsningar att göra, utan är naturliga varianter inom samma art. Man har ansett att växterna är så pass lika att de bör tillhöra samma art men ändå har tydliga skiljetecken som följer med i arvet. Ungefär. Det händer ju att botanikerna ändrar sig och ibland slår samman växter som tidigare hade olika artnamn till samma art, fast med "underartstillägg" och ibland tvärtom, att det som förut var samma art plötsligt tillhör olika arter. Med DNA-tekniken har man ju fått ett nytt sätt att bestämma släktskap mm. Intressant och ibland väldigt förvirrande.
Så fort det förekommer ett "x" däremot handlar det om hybrider/korsningar på ett eller annat sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon