yvonnef
Hej allihopa!

Hur gör man om man vill beställa från utlandet? Klarar sig blommorna att fraktas eller skickar de frön? Hur gör man med betalningen?

Är det någon som beställt från t.ex
HJ Gommer i Holland som medlemmar tidigare har tipsat om?

http://www.kwekerijgommer.com/

En fråga till: Hur gör man när man stammar upp hibiskusar?

Tack och bock!
Yvonne
stella08
Guud vilken sajt! Jag blir extatisk.
Jag är också hibiskus freak och går precis i samma tankar som du. Jag har inte beställt någonting från utlandet än, men det måste gå. Jag har pratat med folk som brukar beställa plantor från USA och det har aldrig varit något problem. De kan sin sak. Men Holland är ju mycket bättre. Den här gången tänker jag slå till. Tack så mycket för tipset!

Åsa, mälardalen zon 2
Om du beställer från ett EU-land är det som att skicka efter från en svensk firma så då är det inga problem. Alltså är Holland inga problem att skicka efter ifrån och det tar just ingen längre tid att få plantor från Holland än Sverige. Handlar du från ett land utanför EU kan det bli tal om att betala tull, certifikat, vissa växter kanske inte kan levereras p.g.a div regler för vad vi får importera utanför EU mm.

Efter att jag tittat på sidan verkar det som om denna firma säljer plantor och de har ju en tydlig lista på vad det kostar att skicka plantorna och sverige finns med på den listan. Man kan ju höra med företaget via mail om hurpass stora plantorna är och på ett ungefär vad de väger så man kan uppskatta på en höft hur mycket frakten kommer att gå på.
yvonnef
Då ska jag ta och prova det. Ni andra - om ni oxå provar så skriv gärna in och berätta hur det gått, det kommer jag göra.

Lycka till och tack för svaren!

Hälsningar Yvonne
Hotness
För att stamma upp en Hibiskus plockar du helt enkelt av bladen och lämnar enbart några i toppen. Börja med detta på ett skott. Funkade iaf för mig
Hotness
Beställde från denna sida för ca två veckor sedan men har inte hört något från dem än crying.gif
stella08
Jag beställde också. Räknar att de hör av sig under veckan som kommer.
anlo13
Jag beställde 3 st från Holland 12,75 EURgick frakten på. Så priset totalt blev 492,00 kr.
Trots att de blev liggande på posten över helgen så var de jättefina när de kom.

stella08
Mina kom också idag. De ser något medtagna ut efter 11 dagars resa från dörr till dörr. Jag hoppas verkligen att de klarar sig. Undrar om man ska göra (eller inte göra) något särskilt för att underlätta rekonvalescensen? Ska man kanske plantera om dem i terracotakrukor?
Vilka har du beställt? Mina är dubbla och heter: David Boulin, Joanne Boulin, New Idea och Stormy Days.

Ett tips till den som funderar på att köpa från samma leverantör: beställ inte fler än 3 st åt gången. Deras standardlådor är avsedda för 3 plantor. Det är inte så bra med ett paket i två våningar.
Lemmon
Jag fick mina för en vecka sedan, och de såg väl inte direkt ut som jag hade hoppats. crying.gif
Alla mina (5st) var ympade, och hade endast ett litet ynka skott på ympen.
Men man får väl hoppas att de överlever, och sedan ta sticklingar på dem.
Var era också ympade?
stella08
Ja, mina är också ympade. Har du planterat om dem?
Jag har läst någonstans att sådana här hybrider är ganska svårt att rota som sticklingar. De utvecklar dåligt ett eget rotsystem. Ympningen är den ultimata modellen. Vi som har köpt plantor från samma "årskull" får väl hålla kontakt framöver och utbyta erfarenheter confused.gif
Det vore roligt att veta vilka ni har köpt.
Lemmon
CITAT (stella08 @ 01-09-2007, 10:59) *
Det vore roligt att veta vilka ni har köpt.

Nej, jag har inte planterat om mina. Tänkte gör det till våren samtidigt som jag tar de andra.

Letade efter de jag köpt, men alla fanns inte kvar i webshopen. Har väl tagit slut kanske.
Men jag hade sparat bilderna, så jag har lagt dem i mitt fotoalbum.

Köpte dessa fem. Köpte endast enkla, då jag gillar dem bäst.
Här kommer de!

stella08
Här kommer mina:

David Boulin.jpg

JoanneBoulin.jpg

New Idea.jpg

Stormy Days.jpg

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon