Full version: vallmo
natalie
har en fråga om hur jag bäst får vallmon i trädgården att sprida sig.Ska jag sprida fröna i höst lr i vår?när vet man att kapseln är färdig att krossas?
Åsa, mälardalen zon 2
När kapseln börjar torka och fröerna inuti börjar skramla runt är de klara och en mogen kapsel behöver man inte krossa, det brukar öppnas små hål i översta delen av kapseln. Är det ettårig vallmo kan man spara kapslarna till våren och strö ut där man vill ha dem + man kan sprida ut dem sent på hösten de ska inte gro innan vintern. Flerårig vallmo borde du kunna ha ut direkt då de mognat på plantan en del av de fröerna brukar ju behöva gå igenom en vinter för att gro.
Keya
När jag bodde i Dalarna hade jag sibirisk vallmo precis överallt.Den spred sig glatt utan minsta insats från min sida. Nu har jag sått sibirisk vallmo som snart blommar.Ska bli spännande att se om den kan trivas lika bra och föröka sig i vår lilla koloniträdgård.Jag har också sått kornvallmo.Den har jag inte haft tidigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon