Full version: Hjälp om blomning
nyfiken_strut
Hejsan. help.gif

Jag är helt ny kring dessa blommor.
Det jag undrar är hur lång tid den tar på sig innan den blommar?!!

Å hur gammal den måste vara för att den ska blomma första gången!
Hur lång tid den tar på sig att växa sig till på ett ungefär,om man behöver speciell jord eller om det går bra med vanlig blomjord?

Kanske den behöver speciell näring,isåfall vilken? Å hur ofta/vec,mån?

Lite allmän info om denna växt.
Det är bara att bombardera mig med svar så skulle jag bli jättetacksam för all hjälp jag kan få!!!!

Med blommiga hälsningar/En nyfiken blomfantast smiley_small_hug.gif
maimiti
Hur lång tid det tar innan de blommar varierar en hel del. Min ena mac tog åtta år på sig att blomma, men när jag gav skott till min svägerska och en bekant tog det 6 månader hos den ena och två år hos den andra innan den blommade. Jag hade dock gjort dumheten att placera den i gassande solsken och lät den konstant stå torr... av någon anledning hade jag fått för mig att macar ville ha det så (det var innan internet slog igenom så det var inte lika lätt att hitta information då som nu)

De gillar inte att torka ut om man vill att de ska blomma. Man får försöka hålla jämn fuktighet utan att den får vara blöt. Vattna lite och ofta helt enkelt, då blir plantan snyggast också. Jag försöker tillföra lite näring varje gång jag vattnar men det händer att jag glömmer.

Vilken blomjord man gillar är väl en smaksak. Jag blandar själv; blomjord, perlite och kokosfibrer eller bara kokosfibrer och perlite... det varierar något. Vissa använder bara vanlig blomjord med lecakulor i och det funkar för dem.

Hoya macgillivrayi härstammar från regnskogsområden i norra Australien. Så det är fuktigt och varmt, ljust men inte soligt (eftersom bladverket från träden skymmer).
stella08
Jag har också en på tillväxt. Undrar apropå stöd/spalje. Jag har hört att vissa hoyor tycker inte om att klättra runt en båge utan föredrar något slags vertikalt stöd. Hur står det till med macgillivrayi?
Sailor Pluto
Har inte just den sorten, men kan tipsa om att mina andra hoyor började blomma när de vattnades med akvarievatten smile.gif . Det gäller flera andra krukväxter också, som saint paulia och streptocarpusar. Så har man ett akvarium kan man iaf prova att vattna med det vatten som ändå rinner ut i avloppet vid vattenbyte smile.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon