Hasse_h
24-07-2007, 08:38
Hej,
Har en slänt ca 10 meter på bredden (horisontalt), ca 4 meter lång som lutar ca 30 - 45 grader mellan två hyfsat plana gräsmattor. Höjdskillnaden är kanske 2.5 - 3 meter mellan de plana ytorna. Skulle gärna vilja ha nån form av vattenflöde i slänten, typ en bäck med forsar, vattenfall och små vattenspeglar. Kanske skulle den kunna ringla sig ner i nån sorts sick sack mönster bland perenna växter. Verkar det som en totalt knäpp idé? Eller ska man satsa på ett enkelt vattenfall som utnyttjar fallhöjden i ett par, tre steg rakt ner längs slänten?
Vad tycker ni? Har nån gjort något liknande? Tar gärna emot idéer, förslag och lite inspiration.
mvh
/Hasse
jogbirgell
24-07-2007, 11:29
Låter som en lysande ide, alltid trevligt och rofullt med porlande vatten.
Tänk bara på att ett rent vattenfall kan låta lite väl mycket, jag har en liten bäckfåra som slutar med ett "vattenfall" på ett par decimeter ner i dammen, jag fick strypa flödet ganska ordentligt för att det lät för mycket.
Så det kan vara bättre att låta en bäck kanske med små fall och vattenblänk ringla sej ner för slänten, men hur du än gör så är det absolut möjligt.
En läxa jag har fått lära mej är att man bör ta till ordentligt med djup och bredd på bäckfåra och vattenblänk, minsta lilla det rinner över kanten någonstans så har du snart tömt hela systemet.
labbråttan
24-07-2007, 18:25
Vi har en liknande slänt, som vi har byggt en bäck med små vattenfall. Inte så zick-zackigt, men inte heller rakt ner.
Först grävde vi ur trappsteg och lade dammduk i botten och lade olika typer av sten, en del skifferplattor och andra någorlunda platta stenar lite omvartannat. Vi tog mest skiffer upptill så att det mest blev en bäckliknande fåra. Efter att ha byggt upp med andra stenar på kanterna så tätade vi med betong och täckte med småsten. Man får testa med vatten och se så att det inte läcker nånstans, ev täta mer.
Här är några bilder....
[attachment=5441:vattenfallet3.jpg]
[attachment=5440:vattenfallet2.jpg]
Hasse_h
25-07-2007, 09:33
Tack för tipsen! Det var snyggt gjort labbråttan.
Funderar själv på att använda betong o cement för grundstrukturen och gjuta in stenarna i detta men kanske det är känsligare för ev. tjälförskjutningar ? Risk för sprickbildning osv.
mvh
/Hasse
kerstin z5-6
25-07-2007, 09:52
Jag har gjuten bäck -och den slingrar -funkar bra -bara man kollar läckage som sagt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.