Har härliga hallon i Uppsala, vildvuxna men goda. Inga maskar. Nu vill jag ha dessa goda hallon på mitt ställe på Gotland med.
Problemet är bara att tomten består av småsten, annan sten, lite lite jord och lite sand. Näst intill omöjligt att gräva i för hand.
Mitt första försök med överflyttad planta gick dåligt. Allt torkar in. Och vatten är ju en bristvara.
Läst om våtbäddar och liknande men kan man ge sig på detta rätt stora projekt med grävare och allt?
Har någon vänlig själ nåt tips att ge? Hallon är ju såå gott, även på Gotland...
HAr lånat en bok om trädgårdsentusiaster och där var en man som gjort våtbäddar av vanliga presenningar som han lagt ut och slängt allsköns komposterbart material på. Kanske om du bygger upp lite runt om, presenningen i botten och på sidorna och fyller med jord?
Sussie80
24-07-2007, 12:09
Det borde ju funka. Hallon kan man väl även odla i stora kärl?
Skogsbrynet
27-07-2007, 08:19
Har aldrig hört talas om odling av hallon i våtbädd.Var rädd om dina plantor i Uppsala och sköt om dem där. Vi vet att det går bra att odla hallon på Gotland, men hallon behöver väldränerad och bra jord för att trivas Angående att odla i kärl så är inte det så enkelt som många tror.Plantorna måste delas efter några år, för att ge bra bär och får inte torka ut under varma sommardagar. Ge inte upp dina planer på hallon på ditt sommarställe, men satsa på någon enstaka planta, som du ger en bra växtplats, köp krukodlat och du kan plantera när som helst under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.