Full version: Nöjd!
AnnammA
I går tog jag ett rejält rensningsryck i en rabatt som man kan kalla för hallonperennrabatten el dyl. För där växer några rosor, hostor, nävor, höstaster, dagliljor, ormrot mfl perenner blandat med en rejäl laddning av hösthallon och utkanterna växer även lite andra bärbuskar som vinbär och Ribella(=korsning mellan sv. vinbär och krusbär) Och till i går var där även rejält höga nässlor i vegetationen... Nu är de äntligen borta!(Och jag blev förstås lite brännmärkt, trots skydddkläder/handskar...)
Och det finns fler nässlor på baksidan på allmänningen så utan nässelfjärilar blir vi ändå inte!!! Och vi slipper att bli nällade om ngn mån när hösthallonen ska mogna!!!
(Men visst är det också så att nässlor trivs att växa på bra fet jord?!!)
Nu återstår lite rensning till i den här hallonperennrabatten, ev flyttning dit av en felmärkt kraftigväxande buskros/flyttning därifrån av annan ros till annan rabatt...Men idag är vädret lite skruttigt...Kanske det blir lite slutgödling av de remonterande rosorna i stället, apropå regnmolnen...
Trädgårdslivet är omväxlande och härligt ändå!
Hälsn
AnnA

Berith
tummenupp.gif

Måste bara få fråga - vad betyder nällade? blush.gif Hoppades i det längsta på att nån annan skulle fråga eller ge en förklaring. whist.gif
stennie
Bränd av nässlor! biggrin.gif
Berith
Hädanefter ska jag kolla på hemort för skrivaren när jag hittar knasiga ord. rtfm.gif

Skåne!! fear.gif
Leia
CITAT (Berith @ 26-07-2007, 09:05) *
Hädanefter ska jag kolla på hemort för skrivaren när jag hittar knasiga ord. rtfm.gif
Skåne!! fear.gif

laugh.gif
AnnammA
CITAT (Berith @ 26-07-2007, 08:34) *
tummenupp.gif
Måste bara få fråga - vad betyder nällade? blush.gif Hoppades i det längsta på att nån annan skulle fråga eller ge en förklaring. whist.gif

Det är nog typiskt skånskt, eller whistling.gif ???
Har alltid hört det sägas så om man kommer i kontakt med nässlor. Det finns faktiskt även de som säger "nällor", istället för nässlor...

Hälsn

AnnA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon