Så här gör jag:
Pelargonsticklingar som varit på resa skyndar jag mig att packa upp och sätta i ett glas med vatten. Sprayar bladen med vatten om de ser ledsna ut, ser de riktigt ledsna ut blandar jag en flisa från en C-vitamin-brustablett i vattnet och sprayar med det. (Inte för mycket!! Bladen får vita fläckar om du överdoserar!!)
De får stå i vattenglaset över natten och dan efter klipper jag en ny snittyta, tar bort de 2 nedersta bladen och sätter dem i en myyyyycket liten såkruka med såjord.
Såkrukorna vattnar jag underifrån. Jag ställer dem på ett frigolitfat som jag häller vatten i. Där får de stå 10-15 minuter. Sen häller jag bort det vatten som är kvar.
25 grader verkar mina sticklingar tycka är en perfekt temperatur.
Undervärme påskyndar rotningen, men det kanske är svårt att åstadkomma nu, mitt i sommaren?
Nu brukar inte jag ta pelargonsticklingar förrän andra halvan av augusti, men de övervintrar jag inomhus, med lysrör "över skallen" De brukar klara sig allihop. Överlevnaden på de höst-sticklingarna är iaf betydligt högre än överlevnaden på vuxna pelargoner....
Men jag har inte möjlighet att övervintra mina vuxna pelargoner svalt. Hur som helst, sticklingarna klarar sig utmärkt inne under vintern bara de får massor med ljus!
Lycka till med dina nya pelargoner