Zoyas matte
Hur gör ni med dom?
Jag har hittintills alltid satt skotten i vatten och väntat tills jag ser rötter och sen planterat i jord. (vissa klarar sig inte utan ruttnar bort)
Men har förstått att många sätter direkt i jord.
Vilket är bäst tror ni, och hur ska egentligen små pelargonsticklingar skötas?
Har nämnligen fått hem några från Tradera som jag hemskt gärna vill sköta så de inte dör.
Fenja
Jag sätter alla mina i jord. Låt dem stå i vatten och vätska upp sig över natten den dag de kommer med posten och kruka dem sedan. Ser de väldigt medtagna ut efter resan kan du ställa dem i ett glas med vattenlöslig c-vitamin och även spraya dem med det.
Mvh
Fenja
Margith
Så här gör jag:
Pelargonsticklingar som varit på resa skyndar jag mig att packa upp och sätta i ett glas med vatten. Sprayar bladen med vatten om de ser ledsna ut, ser de riktigt ledsna ut blandar jag en flisa från en C-vitamin-brustablett i vattnet och sprayar med det. (Inte för mycket!! Bladen får vita fläckar om du överdoserar!!)
De får stå i vattenglaset över natten och dan efter klipper jag en ny snittyta, tar bort de 2 nedersta bladen och sätter dem i en myyyyycket liten såkruka med såjord.
Såkrukorna vattnar jag underifrån. Jag ställer dem på ett frigolitfat som jag häller vatten i. Där får de stå 10-15 minuter. Sen häller jag bort det vatten som är kvar.
25 grader verkar mina sticklingar tycka är en perfekt temperatur.
Undervärme påskyndar rotningen, men det kanske är svårt att åstadkomma nu, mitt i sommaren?

Nu brukar inte jag ta pelargonsticklingar förrän andra halvan av augusti, men de övervintrar jag inomhus, med lysrör "över skallen" De brukar klara sig allihop. Överlevnaden på de höst-sticklingarna är iaf betydligt högre än överlevnaden på vuxna pelargoner....

Men jag har inte möjlighet att övervintra mina vuxna pelargoner svalt. Hur som helst, sticklingarna klarar sig utmärkt inne under vintern bara de får massor med ljus!

Lycka till med dina nya pelargoner wub.gif
Floppy
Jag sticker in med lite frågor jag med om det är ok?...

Jag tänkte också ta lite sticklingar på mina pellisar...men jag tänkte sätta dem i torvbriketter...jag gjorde så när jag fick mina sticklingar skickat till mig och de rotade sig bra...men om jag nu gör samma sak med sticklingar som jag tar nu i slutet på augusti...hur gör jag då när de har rotat sig???...ska jag sätta om dem då i såjord/plantjord eller hur ska jag göra?...jag tycker det är enklare att sätta i torvbriketter och så tar de lite plats...förvaringen blir i rumstemperatur och under lysrör...har inget annat bra allternativ...
Fenja
Du kan ta sticklingarna nu med Floppy och det funkar utmärkt att rota dem i briketter om du gillar det. Jag har aldrig använt såjord till mina sticklingar... Låt sticklingarna ligga framme i rumstemperatur en fyra-sex timmar och torka upp i snittytan innan du sätter dem. När de börjar skjuta nytt så har de fått rötter och då kan du klippa upp och dra av nätet på briketten så underlättar du för rötterna att ta sig ut i den nya jorden. Vanlig krukväxtjord använder jag.
Mvh
Fenja
Zoyas matte
Tusen tack för era tips och kunskaper.
Sån tur att jag frågade här!!
Floppy
thanks.gif ...för svaret Fenja...

Zoyas matte: har man den minsta fundering så är Odla den perfekta platsen att ställa den frågan på...jag har fått hur mycket hjälp som helst här...antingen så provar man å söka...och finner man inget tillfredställande svar då...så ställer man helt sonika sin fråga i stället...det kan inte bli bättre än så...så super bra... bravo.gif tummenupp.gif wub.gif
Leia
Även jag som övervintrat pellisar i många år fick lära mig något nytt! (c-vitaminbrus) tummenupp.gif
aldo
[attachment=5568:Friesdorf.jpg]

Bästa sticklingarna får man nu i Augusti då pelargonerna är som bäst blomma.gif ....vuxit till sig och ger kraftiga sticklingar .

Jag sätter ner 3 st i såjord .

De sorter jag absolut inte vill mista under vintern tar jag alltid sticklingar på så här års .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon