Full version: dinsosaurie planta
aizza
Kanske fel forum, kan admin flytta i så fall...

Fick för något år sedan två torra bollar av min syster som hade varit i afrika i två månader.
Först nu idag fick jag veta att denna blomma kallas dinosaurieplanta eller jherikos ros.
Iallafall dessa två torrbollar har övelevt vintrarna ute, och sommrarna.
Men nu funderar jag på att ta in dessa, för att kanske kunna få dem att bli fina och gröna, vilket de aldrig har varit hitentills..

Men finns det några skötselråd, hittar inte mycket på nätet, så någon med tips, ska de ner i jord, lavasten eller vad?

721_s1.jpg

Alexander-VG-zon3
är du säker på att den överlevt vintern ??

i Sverige där den kan ha en chans att överleva vintern är i skåne i zon 1 vid en södersida och då en mild vinter som ska vara torr .

sätt den inne och fukta den så ska den börja växa . du kan lägga den på jord ytan och sen håll den fuktigt så ska den börja grönska . men har du haft den ute i sommar så skulle den ha grönskat .
Åsa, mälardalen zon 2
Växten på bilden är falsk Jerikoros (Selaginella lepidophylla) kommer från USA-Mexiko, detta är en rumsväxt som inte brukar överleva svenskt klimat.

Är du säker på att den lever ifall den inte är grön? även bruna döda lummerväxter brukar kunna vecklas ut ifall man blöter dem, men utan gröna växtdelar finns det ingen fotosyntes.

Växten brukar kunna köpas på postorder hos ex. Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik (ca 50kr st).
aizza
jodå, lite grön är de, inte supergröna.. glömde att skriva att bilden är lånad, då blommorna nu är hos mina föräldrar och jag inte har någon tillgång till kamera där... (flåt)
Måste kanske ta in de nu på en gång när jag far dit, vill ju att de ska klara sig smile.gif
aizza
Så, nu har far min tagit kort på dessa, tyvärr lite blaskiga kort men. De är lite mera åt det gröna hållet när man ser dem "live"

Så är det falsk eller äkta eller vad?

dino1.jpg

dino2.jpg

Kanske är döda ändå? Jag har ingen aning confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det är den falska Jerikorosen, äkta Jerikoros är en ettårig växt som inte grönskar när man blötlägger den, den äkta jerikorosen hör till kålfamiljen (Brassicaceae).

Såhär ser äkta Jerikoros ut Äkta Jerikoros är död när den har rullat ihop sig det som händer när man blöter den är att den vecklar ut sig och sprätter iväg sina frön som sedan gror och bildar en ny planta.

Jag tycker plantan på bilden ser ganska död ut det brukar vara en ganska grön färg á la grönmossa på levande delar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon