Leif Widén
Jag har köpt en planta av slingerväxten Japansk Träddödare. Den får väldigt vackra frukter, på villkor att man har både han- och honexemplar av växten.
Jag har två frågor:
1. Nästa år bör väl min planta visa tecken på han- eller honkön. Men hur ser den ena eller andra varianten då ut. Jag har sökt på nätet utan att ha hittat någon beskrivning.
2. Hur går befruktningen till? Eller mer exakt: Måste jag plantera nästa planta väldigt tätt till den första, eller är det insekter som pollinerar så att nästa planta kan vara 30-40 meter bort?

Leif Widén
Hannele

Japansk träddödare, Celastrus arbiculatus
Anders zon III
Mina har tyvärr inte blommat än, de växer s a k t a, sådde dem för tio år sedan tror jag. Men de kanske kan bli frodigare hos dig.
Marie-Louise
Har en länk till en sida med fotografier på han- och honplantor.

http://www.djroger.com/more_culture_info_on_bittersweet.htm

Kanske det hjälper... yahoo.gif
Marie-Louise
Då får man leka Linné just denna vecka i Uppsala då vi firar 300-årsdagen av hans födelsedag!

Hanblommorna har en ring av ståndare, de hanliga organen, innanför kronbladen. En ståndare har en knapp med pollen på en sträng (skaft).
Honblommorna har det honliga organet, pistillen, mitt i blomman (kan vara flera). Längst ut på pistillen sitter det kladdiga märket där pollenkornen ska fastna.

Linné hade kanske sagt att tre till fem brudgummar och en brud bor i skilda brudsängar.

[attachment=3234:Japansk_...nblommor.jpg]
Honblommor

[attachment=3233:Japansk_...nblommor.jpg]
Hanblommor

Och i morgon ska jag i väg och inhandla ett exemplar av varje och hoppas....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon