Full version: Malabarspenat
stella08
Hej,

vad jag har läst, är detta en ätbar växt som kan användas bade i sallad och wok. Latinska namnet är Basella Rubra, och en växt med detta namn saluförs nu i blomsterhandeln som krukväxt. Jag har frågat expediten om det går att förträra den men det visste hon ingenting om. Hon slog upp i katalogen och sa att det finns Basella Rubra och Basella Alba, och det är den sistnämnda som är ätbar. Fast jag tror inte att det stämmer.
Jag har faktiskt sjunkit mig så lågt att jag knipsade av ett litet blad och stoppade den i mun. Jag överlevde, men det kändes ungefär som att käka krukväxt.
Det är ganska snygg växt och jag vet att en del har den som prydnadsblomma, men går det verkligen att äta den och hur kul är det?
Alexander-VG-zon3
här kan du läsa om dom båda

http://davesgarden.com/pf/go/1318/
http://davesgarden.com/pf/go/2561/

Åsa, mälardalen zon 2
Ja jag odlar både Basella alba och Basella rubra (fast enligt de nya namnen i SKUD heter de Basella alba och Basella alba ´Rubra´) och bägge 2 är ätliga den enda skillnade är att Rubra har röda stammar annars smakar de likadant, det är dock den helgröna varianten man vanligast använder i Indien.

Och det är onödigt dyrt att köpa plantor, en välfylld fröpåse går på en 15-20kr och den räcker i flera år (shoppar hos Runåbergs, jag köpte den röda varianten sist men jag fick nog inte helt rent frö för ca 25% av plantorna blir helgröna och är alltså Basella alba men det gör inget jag odlar gärna båda varianterna). Jag brukar så i mars-april och skolar gradvis över i större kruka, när det blivit riktigt varmt ute så planterar jag över plantorna i stor kruka utomhus tror det är en 30-40 liters kruka svart, står i inglasat uterum (uterummet är inte helt inglasat men nästan). Malabarspenat är mycket värmekrävande den svarta krukan höjer temperaturen till rötterna, hos mig brukar den växa som en tok då den väl satt fart, 3-4m rankor är ingen ovanlighet.

(jag har testat odla den i marken under en mycket varm sommar den växte just ingenting troligtvis är marktemperaturen för låg i sverige för växten även under varma somrar)

Malabarspenat äter man inte rå tycker jag möjligtvis isåfall riktigt pyttesmå blad, bladen är ganska suckulenta med lite slemmig växtsaft. Malabarspenat ska tillagas då får den en underbar spenatsmak. Jag har tänkt göra min malabarspenatpaj någon dag här i veckan, jag gör bara ett vanligt pajskal med graham i, lägger i grovhackad förvälld malabarspenat + ost och slår på en äggstanning som jag har haft salt, peppar och en massa muskot i, har jag fetaost hemma händer det att jag slänger på lite sådant också.

Här är lite bilder från tidigare år

Bären ger ifrån sig kraftigt blå färg och man kan färga maträtter med bären de är ogiftiga.

Malabarspenat sätter mycket frön så man kan skörda eget frö om man vill.

stella08
Tack! Nu känner jag mig inspirerad 000.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon