Monarda
Fast idag när jag stod där med en skata i näven önskade jag den åt skogen! Så här såg det ut när jakten var över. -cry-.gif

P1010010a.jpg

storm
Oj vad har hänt.
Monarda
En skata hade förirrat sig genom altandörren och in i vardagsrummet. Den var både högt och lågt innan jag fick tag på den.
Chamomille
Oj då??? unsure.gif
Vad hände med skatan?
Monarda
Den återfick sin frihet och det kändes rätt häftigt att hålla i en så pass stor fågel. Trodde den skulle hacka mig men det gjorde den inte.
Gossen Ruda
När en fågel väl blivit infångad brukar den bli närmast passiv och resignerad. Vill man ha dom helt lugna skall man lägga dom på rygg med fötterna i vädret. Då blir även den vildaste rovfågel lätthanterlig. Inget jag har testat själv visserligen men så skall det vara enligt expertisen.
Tezzla
CITAT (Gossen Ruda @ 25-07-2007, 07:47) *
När en fågel väl blivit infångad brukar den bli närmast passiv och resignerad. Vill man ha dom helt lugna skall man lägga dom på rygg med fötterna i vädret. Då blir även den vildaste rovfågel lätthanterlig. Inget jag har testat själv visserligen men så skall det vara enligt expertisen.

Fast det är väl bara vissa fågelsorter som fungerar så, inte alla.
Alexander-VG-zon3
tur att du vågade ta den , jag själv hade nog blivit smått hysterisk och viftat hysteriskt med en handduk efter den och hoppas på att jag kan slå ut den igenom fönstret . ( inte slå men vifta ut den)

kan tänka mig hur huset hade sett ut .

men men så är fega jag , tur jag inte får fåglar som flyger in ,har fullt upp med getingar i alla storlekar och ollonborre och annat som grodor men dom är söta och spindlar är med söta så dom kelar/klappar jag mer med än slänger ut dom (hur man nu kelar med en spindel och fråga mig inte hur jag gör ) .

tur du fick ut den
Gåsis
CITAT (Gossen Ruda @ 25-07-2007, 07:47) *

Det där kan jag intyga att det inte alltid stämmer så bra, fast det var precis vad jag sa till min man när han fått en gråtrut på fiskekroken. "Ta bara tag i den blir den nog helt lugn". Milde moses vilken ilsken och vilt hackande fågel det blev då! Men tillslut hade vi fått loss kroken från foten, massor av hack i händerna och måsen kunde friges igen. Men lugn - nä thumbdown.gif

Skönt ändå att höra det gick så bra för din skata.

/Åsa
Gossen Ruda
Då gäller det att hålla truten. rolleyes.gif whistling.gif

Det att dom blir lugna gäller nog i första hand småfåglar. Ryggläge för större exemplar. En tygbit över huvudet skall dock också vara lugnande. På fågeln då alltså.
Biggan_
CITAT (Gåsis @ 26-07-2007, 09:03) *
Det där kan jag intyga att det inte alltid stämmer så bra, fast det var precis vad jag sa till min man när han fått en gråtrut på fiskekroken. "Ta bara tag i den blir den nog helt lugn". Milde moses vilken ilsken och vilt hackande fågel det blev då! Men tillslut hade vi fått loss kroken från foten, massor av hack i händerna och måsen kunde friges igen. Men lugn - nä thumbdown.gif

Skönt ändå att höra det gick så bra för din skata.

/Åsa

Flygfisk? rotfl.gif
Hasse_h
Vet inte om man räknar stare som småfågel, men när jag skulle ta loss en sådan stackare som fastnat i ett nät över min fars jordgubbsland fick jag mig ett o annat nyp och hack i händerna innan den kampen var över. Den ville inte hålla sig lugn. Fågeln klarade sig iaf helt utan synliga skador. Jordgubbsnätet kom aldrig ut igen efter den incidenten.

mvh
/Hasse
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon