angylp
Ett antal av mina växter, bland annat solrosor, krasse har fått nästan vita spår (som går i olika hål) i sina blad och i vissa fall finns även små runda prickar i undersidan av bladen.

Är det skadedjur eller virus och vilka åtgärder måste tas ?

Hjälp!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Låter som minerarfluga deras larver äter ringlande gångar i bladen. De gör ingen större skada, mer än estetisk, man kan plocka bort skadade blad ifall man störs av dem.
Gossen Ruda
Minerare håller jag med om, men det finns även larver av skalbaggar, steklar och fjärilar som gör bladminor. Ofta mycket karakteristiska och artspecifika till utseendet.
angylp
CITAT (Gossen Ruda @ 07-07-2003, 22:11)
Minerare håller jag med om, men det finns även larver av skalbaggar, steklar och fjärilar som gör bladminor. Ofta mycket karakteristiska och artspecifika till utseendet.

Tack för svaren ! Finns det några bilder på internet så man ser skillnanden ??
Gossen Ruda
Knappast. Jag gjorde en snabb bildsökning på Google och hittade bara en minerarfluga. Det blir facklitteraturen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon