Full version: Buske i perennrabatt
Nybörjar-Linda
Jag tänker sätta en ny perennrabatt i rosa, lila, vitt, silver med bla rosen Sommerwind och olika perenner. Rabatten blir ca 8-10 meter lång och ska gå utmed vår altan och jag skulle vilja ha något som "sticker upp" lite, kanske buskar 2-4 st utspridda i rabatten alternativt några små träd, typ uppstammad syren (kallas den sorten något särskilt?) eller Salix "Hakuru Nishiki" men vet inte vad som blir bra. Det får inte bli för stort och bre ut sig. Vi bor i zon 2 och det är söderläge på rabatten. Tips mottages tacksamt!
Alexander-VG-zon3
frilands hibiskus ? skulle vara fint kanske !! finns både som små och större buskar och uppstamde små träd den sista nämnda är känsligare men i ditt läge funkar det också , busk frilands hibiskus finns i flera olika färger blir inte allt för stor

och en uppstammad syren låter med fint kanske en vit , så där har du ju redan kommit på ett bra val .

eller kanske nån dvärg prunus ? som dvärg persika,aprikos m.m. vackra blommor och frukter sen håller sig på 1m höjd .

du kan ju blanda syrenen med små buskar som rosa,vit hibiskus
Nybörjar-Linda
Tack för tips! Hur härdig är i så fall en hibiskus? Måste man täcka dem på vintern? Så lite pyssel som möjligt vore önskvärt :-)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Nybörjar-Linda @ 24-07-2007, 22:58) *
Tack för tips! Hur härdig är i så fall en hibiskus? Måste man täcka dem på vintern? Så lite pyssel som möjligt vore önskvärt :-)

den är härdig i zon 3 , och klara sig med snön som kommer som skydd . du får ju zon 1 på södersidan så där klara sig den fint fint . jag bor i zon 2 med en nära gräns till 1 . och mina klara sig väldigt bra och dom står öppet i ett blåsigt läge . vet hibiskusar som är planterade i zon 2 i allmänna/kommunal planteringar .

här är en dålig bild på mina vit blommande
bilden är tagen den 8 oktober 2006 så dom står blommande tills frosten kommer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon