lövgren
24-07-2007, 21:51
Har frösatt gurkplantor. Dessa tog sig väldigt bra. Tills gurkan kom. Den var taggig och det var en väldigt konstig lukt och smak på den. Fröna har jag fått av en granne, som också har frösått sina gurkplantor, men hennes gurkor smakar som vanligt.
Vad kan det bero på? Kan det bero på gödslingen, jorden eller annat.
Tacksam för svar!
Britt
Åsa, mälardalen zon 2
24-07-2007, 21:57
Vilken sort är det? En del gurksorter är taggigare än andra. Om det är besk smak det handlar om så är det ofta ojämn vattning som är orsak.
Var det egenskördat frö är det inte säkert att det är fröäkta = varje frö ger upphov till en helt ny sort.
lövgren
25-07-2007, 19:48
Hej Åsa i Mälardalen!
Fröerna har jag fått av min granne och både hon och jag satte fröna ungefär samtidigt. Det är vanliga slanggurkar, men jag vet inte var hon har fått dom i från eller möjligtvis köpt dom.
Jag har vattnat och gjort som jag alltid har gjort i ett antal år (ca 15 år) men aldrig fått såna gurkor. Detta var första gången som jag "misslyckats". Växten växer som vanligt, det är bara gurkan som inte är OK.
Vi har använt egen kompost, för första gången, kan det möjligtvis ha blivit för starkt och förorsaka dålig smak och lukt? Kan det vara så att den växer för fort och inte hinner utvecklas ordentligt? Jag har en massa frågor men inga svar.
Mvh Britt
har hört att hon blommor kan ge taggiga och beska gurkor.. har själv varit med om det, smakade jätte dåligt.. köper härmed bara frön där det står enbart honblommor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.