Full version: Bålgetingar
Thuss
Vi har haft en bo-letande (antar att det är det hon gör?) bålgeting-drottning hos oss säkert 10 gånger nu. Senast för bara någon vecka sedan. Borde dom inte ha "hittat hem" vid det här laget?
Hur som helst så är hon magnifik! Ca. 3,5 cm lång med världens basröst!
Någon mer som har haft bålgeting-gäster?

http://www.muenster.org/hornissenschutz/swehornets.htm
amaira
Jag tror det är en stor bålgetings-arbetare på jakt, som du har. smile.gif
Den här årstiden är boet fullt med hungriga larver som behöver protein för att utvecklas. Alltså jagar getingar (både "vanliga" getingar och bålgetingar) insekter, flugor och sånt, som de fångar, tuggar i sig, och flyger hem till boet med.

Jag älskar de magnifika bålgetingarna. De är så vackra, har så harmonisk färgskala, och basrösten är imponerande. Och så är de faktiskt snälla. (fast inte om man ska börja rota i boet förstås, om någon börjar gräva i ens hem, ja, då är inte ens jag snäll)

Här en bålgeting som fångat en fluga som hon tuggar sönder hängandes i ett bakben.

sirugo
Älskar bålgetingar?
Ja, kanske så länge de inte invaderat takpannor och vindsutrymmen.
Förra fick jag plocka bort sex stroa bon för att överhuvudtaget kunna vistas i trädgården utan att bli ilsket undersökt p.g.a närheten till deras hem.
skogstroll
jag trodde också det var en drottning jag såg när jag var "ny" på bålgetingar men ofta är de faktiskt så stora. Lite obehagliga men de är så långsamma så de gör inte nån märkbar skada vad jag märkt smile.gif
Gossen Ruda
Jag skulle gärna uppleva lite närkontakt med bålgetingar för jag har aldrig sett nån här i väster även om dom förekommer sällsynt här. Det är bara på resor jag sett dom. Fast om det dräller av bon kanske det kan bli lite påfrestande.
skogstroll
Tror vi har ett bo utanför sovrumsfönstret, det är lite tjatigt att få in dessa bombplan hela tiden när man vill vädra... blink.gif
Gossen Ruda
Bara en stilla undran, var ungefär i landet bor skogstrollet? Inte för att jag tänker göra ett hembesök men det kunde vara kul att veta med tanke på bålgetingarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon