Full version: Flammentanz i norr
Tosan
Sitter och fnular på en rosbåge, en barndomsdröm som jag trodde var omöjlig i kalla norden, och det lutar åt Flammentanz för sin härdighet och höjd.
Men jag skulle vilja höra om nån har en sån i z5 eller högre och vad ni har för erfarenheter av den. Hur hög blir den? Har sett uppgifter från 2-5 meter, och hur länge blommar den här uppe?
Eller vet ni nån annan tuff långing i starka färger?
kerstin z5-6
Dåliga sad.gif den blommar på gammal ved -fryser den har du en blomma vid marken inte mer
På friland är den tveksam
Eftersom jag nu förstått att många tex så långt söderut som i Helsingborg lägger ner sina klängrosor och täcker dem confused.gif
måste man kanske välja annat hos oss

Föreslår rosbåge med clematis -någon som du vet går bra -samt en trimmad alba Maxima -en Upptvingad Martin Frobishier, en William Baffin ,eller annan ros som blommar på nya skott
Vill du ha en Flammen -placera den mot vägg i stället

Jag kan tillägga att mina är testade i z 6 klimat -har du bättre läge kan det vara nåt annat -och grenarna måste skyddas vintertid
Tosan
Hmm, det var synd... det verkar inte finnas så många sorter som växer här och blir mer än 2 meter....Eller så får min långa karl finna sig i att krypa igenom rosbågen giggle.gif Har ju sett att det finns ett par klättrande kanadensare trots allt, ska bla sätta en Quadra på en spalje på annat ställe. Jag får leta vidare... Just det läget där de ska bo är ganska skyddat i markhöjd, men kan va lite utsatt från söder en bit upp...
Tosan
Henry Kelsey eller William Baffin?
Hur höga är de hos dig? Hur blommar de och vem gör sig bäst på rosbåge?
Leverkusen tycker jag åxå är fin, men har för lite färg. Vill ha nåt som syns.
kerstin z5-6
De blir normala år höga -och kan nog efter ett par år med skydd bli 2 m
Tosan
Okej, tack!
Det får bli nån av dem... Om jag bara kan bestämma mig för vilken... Vet ju inte vilken som är finast då jag inte sett dem irl. Men jag har ju heeeeela låååånga vintern på mig att bestämma mig crazy.gif
kerstin z5-6
Baffin

Baffin

kelsey

Prairie Dawn

passar också i norr söderut får den svartfläck , men här är det inga större problem
Blev 4 m mot vägg
Tosan
Åh, hur ska jag kunna välja?
Kelsey har så såååååå fin röd färg, men de andra är ju jättefina åxå...
Fast lyckas jag inte välja så är ju Flammentanz billig så man kan ju kanske kosta på sig att prova och se vad som händer...Annars får man väl byta. Eller så tar jag en av varje och låter dem blanda sig, då syns de nog iaf giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon