e9olivia
25-07-2007, 07:25
Jag skulle vilja ha en lavendelhäck som avslutning på gräsmattan. Sträckan jag vill ha lavendel på är 16 meter lång och jag funderar på att fröså lavendel att sätta där.
Någon som har erfarenhet av att fröså lavendel?
kerstin z5-6
25-07-2007, 09:46
ja -lätt som en plätt om du sår i jan feb mars -ställer ut sådden så den får en köldknäpp på 5-6 v och sen låter de gro -ute i vår eller inomhus under rör -eller i växthus beroende på tillgång
De gror mycket lätt då -frö brukar finnas i de vanliga plantskolorna
e9olivia
25-07-2007, 12:30
Det låter ju hur lätt som helst! Dock undrar jag över en sak. Du skriver "du sår i jan feb mars -ställer ut sådden så den får en köldknäpp på 5-6 v och sen låter de gro -ute i vår " Skall jag låta fröna gro innan jag ställer ut dem eller skall de ut med en gång jag satt dem i krukor? Har inget växthus eller liknande, så skall jag låta dem stå ute resten av året när jag väl har gett dem köldknäppen?
Undrar dessutom hur stora de hinner bli första sommaren och hur lång tid tar det innan de blir "normalstora"?
Tack för hjälpen!
kerstin z5-6
25-07-2007, 13:38
Du sår fröna i fuktad såjord i krukor -ställer krukorna i en plastback ev med fiberduk eller plastpåsar öppna , runt varje kruka-utomhus
Vitsen med dettaa är att FÅ dem att gro -vissa frö behöver en kall period -stratifiering för att gro bra
Har du inga lysrör inne att förgro med-så gror det i krukorna i april -de är klara för rabatt senast i juli
L i L-krona
26-07-2007, 15:09
Hej!
Jag har också med gott resultat sått lavendel. Sådde i småkrukor ute på sensommaren och lät dem stå överäckta med fiberduk, så att inget ogräsfrö skulle kom in. på våren kommer små plantor som måste omskolas. Först året efter var de tillräckligt stora att planetera i rabatterna.
Jag tycker att det går snabbare med sticklingar. Om du redan har etablerade Lavendelruggar så ta grenar som du liksom drar av inne vid stammen så det är en klack på, stick ner dem i en blandning av grus, torv och jord (lika av varje) låt dem stå ute över vintern så har du rötter på till våren. Sticklingarna kan du ta nu i höst, september eller oktober.
e9olivia
26-07-2007, 15:18
Jag har bara en liten tuva som jag har har i kruka denna sommaren, så i så fall får jag nog köpa mer sticklingsmaterial. Men jag hängde inte riktigt med på hur du tog sticklingarna. "drar av" - skall man inte klippa så att man får en fin snittyta? "klack" - ???
Är rätt 'grön' på det här med växter...
kerstin z5-6
26-07-2007, 16:44
De lavendel jag sådde o ställde ut ijanuari 5voch sedan drev under lysrör var utplanteringsklara i maj ..
Eftersom de gror mkt lätt är det en enklare metod än stickling -du kan ta in dem i april låta dem gro inne och placera ut dem efter avhärdning mot södervägg under fiberduk redan i slutet april början maj ..då är de klara om du byter till större krukor -
i juli-det räcker att plantorna är 10 cm höga
e9olivia
27-07-2007, 09:14
Går det lika bra att ha dem i söderfönster som under lysrör? Vilken sort är det du testat att så?
kerstin z5-6
27-07-2007, 17:03
alla sorter

söder fönster går, men då ska du inte ta in dem före april månad ...
försök komma över ett vanligt lysrör under tiden

K
Jag sådde min lavendel för ett par månader sedan (den är nu endast ett par cm hög) - innebär det att den är för klen för att övervintra? Det vore ingen katastrof, för jag kan ju alltid ta sticklingar från gamla plantor, men ändå...
kerstin z5-6
28-07-2007, 10:12
Borde gå bra om du sätter dem för sig på skyddad plats tex i kallbänk och planterar ut i vår
Lemonne
31-07-2007, 20:26
Jag sådde, bara för att testa, några lavendelfröer i augusti förra året. I våras hade jag jättefina knubbiga plantor att sätta ut i mitt kryddland.
Jag sådde dem på min inglasade balkong i sydvästläge, utan lysrör (hade förmodligen gått ännu fortare med lysrör). Balkongen har ständigt plusgrader under hela vintern, även om det vissa nätter går ned till bara ett par plusgrader.
Allt gick så bra, så jag tänker faktiskt göra om det iår, och testa med andra fröer (har hittills bara provat lobelia och lavendel). Jag skulle däremot vilja påpeka att jag förmodligen inte vann någon tid på det, lobelian jag sådde i februari hann faktiskt ifatt min augustisådd. Den största anledningen till att jag tänker göra om det är att jag tycker det är så fruktansvärt roligt; jag vill inte sätta mitt trädgårdsarbete i vila från september-februari!
kerstin z5-6
01-08-2007, 09:14
Du har ett perfekt läge för sådd -därute -så de som ska straatifieras kallt augusti -feb -och de varmgroende perennerna därefter

Med uppvärmt glasat utrymme tror jag inte du behöver lysrör-vissa arter ska ju ha 5-12 v kyla -0-+5-2C ..växlande temp alltså -precis som du har för att gro sen -
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.