Full version: Krusbär
Cson
I år fick jag en ovanligt stor krusbärsskörd. Bären var både stora och många. Men jag fick även ovanligt sargade händer och armar för buskarna är ganska risiga. Hur ska jag beskära krusbärsbuskarna för att bären ska bli mer lättplockade utan att den gör skörden mindre?

/Rolf
Cilla
Den kombinationen går tyvärr inte - beskärning och lika mycket bär.

Men det går att plocka utan riv... Jobbarhandske på ena handen, ta i spetsen på grenen och lyfta upp och med andra handen plocka.

Någon gång här på forumet hörde jag talas om någon som klippte av alla taggarna. Det är den beskärning som inte minskar fruktsättningen, men jag tror att den i sig gör att man blir så riven att det inte är värt det.
Hannele
CITAT (Cson @ 25-07-2007, 09:14) *
Hur ska jag beskära krusbärsbuskarna för att bären ska bli mer lättplockade utan att den gör skörden mindre?

Låt bli att beskära; själv lyfter jag de långa grenarna och blockar bären under, får mindre taggstick då.
Cson
CITAT (Cilla @ 25-07-2007, 11:24) *
Den kombinationen går tyvärr inte - beskärning och lika mycket bär. Men det går att plocka utan riv... Jobbarhandske på ena handen, ta i spetsen på grenen och lyfta upp och med andra handen plocka.

OK, jag får prova det nästa år. En fundering som jag fick när jag satt och snoppade de 20 literna krusbär: Vilka nyttigheter finns i de bären? Vad bli kvar av dessa när man tex gjort sylt av dem?

/Rolf
Jan Lindgren
Hej!
Prova en lingonplockare nästa gång.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon