Denna sommar har mördarsniglarna även hittat till oss.
Vi började plocka direkt vi såg den första och har "fört statistik".
Det började med 15-20 om dagen i juni och är nu nere på 5-10 om dagen.
Vi har bara en granne (som tar hand om sina), en bäck som gränsar åt ena hållet, en väg åt andra och ett berg åt tredje/fjärde. Vidare har vi extremt hett söderläge.
Vi har fortfarande tre-fyra gånger fler stora vita och stora svarta sniglar än mördarsniglar. Men dessa ska vi väl låta vara?
Om vi fortsätter plocka två gånger om dagen (morgon/kväll) tills frosten kommer, finns det då någon chans att vi kan hålla nere beståndet till nästa år eller kommer vi ändå vara körda?
*Ulrica*
25-07-2007, 08:52
Så länge ni har ett så lågt antal så har ni goda chanser att minska beståndet, särskilt som grannarna samarbetar. Det viktigaste kommer i början av nästa vår. De vaknar när det blir 5 grader och börjar direkt lägga ägg. Det gäller alltså att vara framme snabbt då. Själv kan jag inte plocka eftersom jag då skulle få tillbringa flera timmar varje dag med det.
Jag läste i HD (Helsingborgs Dagblad) häromveckan om en dam här i Skåne som dödat över 30 000 sniglar i sin trädgård i år. Hon dödar numera även de (svarta) skogssniglar som råkar förirra sig in på hennes tomt, eftersom hon läst att mördarsniglarna har börjat korsa sig med våra inhemska skogssniglar och att avkomman blir en vinterhärdig sk supersnigel. Så kanske skall man inte låta de andra sniglarna vara...=(
Men jag har också hört att de svarta/vita/panterfläckiga motverkar mördarna genom att de gillar deras ägg.
Vem ska man tro på?
*Ulrica*
27-07-2007, 09:22
Äter äggen?
Ja, vem är det som hittar på alla dessa knasiga myter?
Apropå det, tips på fler så kallade "faktoider" hittas
HÄR!
Jag såg detta i lokaltidningen i dag.
Vissa är flitiga.
[attachment=5555:snigelsamling.pdf]
Maria_z5
29-07-2007, 09:10
Man kan ju göra såhär också med de små slembollarna
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=675175Det finns en krögare som äter sniglarna sök på han äter mördarsniglar så finns säkert receptet där till många delikata snigelmackor.
/Maria
vindspel
01-08-2007, 22:05
Vad sägs om att skaffa en SKUNK. Såg på Lenno på tv.en( om inte minnet sviker) och ibland kommer det någon med djur. Hon visade upp en skunk. Hon sa att de äter sniglar möss och andra diverse skadedjur.
Sen kan man hyra ut sin skunk till grannarna så slipper de också sniglarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.